: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Wild Zero (2000)

Category: By Tom Fury
Okej, det här är kanske världens bästa b-skräckis. Någonsin. Jag lovar dig. Det är ett klockrent mästerverk. Wild Zero visar ännu en gång att japaner kickar ass på allt de gör. Vi vet att de kan göra riktigt skrämmande skräckisar, som Ringu, The Grudge med flera. Men nu vet jag även att de kan göra kickass b-zombie-filmer (som bio-zombie jag recenserade för ett tag sedan här).

Storyn är ganska sjuk. Det kraschlandar en meteorit någonstans i Japan som tydligen har någon koppling till en invaderande styrka av utomjordingar som kommer i fräna guldfärgade flygande tefat. Sedan börjar zombies komma och de smittar såklart de som kommer i närheten av dem - de som de inte redan äter upp, såklart.

Bandet som är här för att kicka ass. Se bara hur hårda de ser ut.

Jag förstod aldrig kopplingen mellan zombiesen och utomjordingarna - men vem bryr sig, den här filmen är Rock & Roll! Ja, du läste rätt. Rock & Roll. För det är den kärnan hela skiten bygger på. Det är ett band och en wannabe-rockstar (ej tillhörande bandet) som spelar huvudrollen. Bandet har såklart några typer av övernaturliga förmågor och kommer till undsättning för att kicka lite zombie-ass. Bandet finns för övrigt på riktigt och är tydligen hyfsat stora i Japan. Tänk dig ungefär Blink 182 goes moviemaking.

Gore finns det bra om. Här får en kille sitt huvud avskjutet av misstag ett par minuter in i filmen. Ja, av misstag faktiskt. Ingen har en aning om vem killen är. Inte ens tjejen som står bredvid.

Det finns inte ord nog att beskriva hur bra den här filmen är. Den har allt. Den har jäkligt häftiga gore-scener, den har nakna tjejer, den har zombies, den har kroppar som lemlästas, den har humor, den har action, den har blod - den har allt man kan vilja ha.

Se bara på filmens tagline: "Trash and chaossss!!!!!". Det säger allt. Filmen har fullt tempo hela tiden, med väldigt originella karaktärer. Och Japanernas vilja att vara amerikanska och vara stor del av punkkulturen gör det hela ännu roligare.
Bandet igen som kickar ass. Här har de precis skjutit skallen av en zombie.

Avslutningsscenen är kanske bland det häftigaste jag har sett i hela mitt liv. Eller det mest corny, kankse man ska säga. När du ser filmen (inte om, utan när) så tänk på vad jag skrev när ledgitarristen i bandet står på taket med sin gitarr och ser allmänt skithäftig ut.

För att vara en lågbudgetrulle så är zombieserna ruskigt välgjorda.

Det finns inget dåligt med den här filmen, så länge man tar det för vad det är. Något djup kan du ju se dig i skogen efter. Det finns inte. Men det är inte det man vill ha heller. Man vill ha ett par riktigt jävla coola grabbar i skinnställ som är hardcore och kickar zombie-ass med stil samtidigt som de härjar om sin Rock&Roll hela tiden. Underbart.

Musiken som de faktiskt spelar sedan håller väl ingen högre klass, liknar mest trash som faktiskt är riktigt trash i mina öron. Men man kan ju inte få allt. Vi får en grym rulle i alla fall med köttätande zombies och motorcyklar som sprutar eld ur avgasröret och ett helt lass med skitcoola vapen och originella karaktärer.

Det sprängs en hel del i filmen också. Här är ledsångaren i bandet som spränger en bil med...en revolver. Ja precis, en revolver. Och ett skott.

Det här är ett måste-se. Om jag skulle ranka de top tio b-skräckisar som någonsin har producerats skulle den här absolut hamna i toppen. Utan tvekan. Se den här, den här rullen får ni inte missa.

1 comment so far.

  1. Johan 29 september, 2006 12:29
    Låter precis som en film i min smak. Se till att jag får den. Ska för övrig se Silent Hill i helgen hade jag tänkt mig. Föresten, bilden på zombies-grabbarna när de äter eller vad de gör. Påminner inte den om den högra sidan i matsalen på eber? :)

Something to say?