: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

iPod - bra men dålig.

Category: , By Tom Fury
Nu har jag haft min 80 GB iPod ett tag, och har märkt ett par bra och dåliga saker med den.

Bra:
  • Schysst användargränssnitt. Lätt att använda och intuitivt.
  • Scrollhjulet!
  • Passformen på de vanliga lurarna. De satt perfekt.
  • Videokvalitet på uppspelningen - skarp och fin bild
  • Lagringsutrymmet. Jag får plats med mer musik än vad jag någonsin kommer hinna lyssna på.
  • Batteritiden
  • Sökfunktionen (filtreringssökningen). Det enda jag saknar är ett tangentbord...
  • Allt extra lull-lull som kalender, notes, spel, m.m. Använder det aldrig, men kul att det finns.
Dåligt:
  • In-ear lurarna. Jag köpte med dessa till min iPod - de pajade efter någon månad (efter att gradvis först ha tappat i styrka). Dessutom satt de som skit och åkte ut hela tiden om man inte mosade in dem som en idiot.
  • Kvaliteten på de vanliga lurarna. Först så minskade ljudstyrkan på vänstra luren. Sedan slutade den fungera helt. Så jävla värdelöst! Skapa bättre lurar, Apple!
  • Den är något stor, men det vad jag medveten om när jag valde den också.
  • Den blir ju hur repig som helst bara man råkar nudda den lite.
  • När man kopplar den till datorn och den ska synkronisera, så suger den resurser så att till och med musrörelser laggar. Det visade sig att jag inte är ensam om det här problemet. Varför i helvete designar man så korkat?
  • Det går inte att ställa in balans på lurarna
  • Finns bara förinställda EQ - det går inte mecka ihop något själv.
Det stora problemet är med andra ord lurarna. Gick därför och köpte ett par Sony MDR-EX51LP. Dyra utav bara helvete, men vilket ljud - basåtergivningen är äntligen tillfredsställande, och ljud på andra frekvenser återges glasklart. Mycket bättre än skitlurarna Apple tillverkar. Får väl se om de här håller bara...

Allt som allt så är jag dock nöjd med spelaren. Programmet som hör till, iTunes, är jag dock inte lika nöjd med. Helt funktionellt program, men saknar vissa funktioner i det. Som att se en struktur över var på disken de olika låtarna och podcasts ligger, till exempel.

2 comments so far.

  1. Johan 05 maj, 2007 12:05
    Det är bara för att du synqar den med en PC som det laggar fett! jag skaffade mig en iRiver! Lite bättre på allt!
  2. Tom Fury 05 maj, 2007 12:07
    iRiver är skiten! Min förra spelare jag hade var en iRiver. Grymt bra, och hur bra ljudåtergivning som helst. Koreaner kan, liksom. Men sedan så dog den helt plötsligt och jag fick aldrig liv i den igen... :'(

Something to say?