: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Amityville III: The Demons (1983)

Category: By Tom Fury
Samma hus igen. Fast den här har en egen story som inte baseras på en verklig händelse (första delen och andra delen sägs vara baserade på verkliga händelser). Meg Ryan är med i den här rullen. Det har tydligen gjorts en 3-D version av den här som man ska se med såna där fräcka röda och gröna glasögon för 3-D effekt. Det har inte jag gjort. Vem vet, filmen hade kanske varit lite mer spännande om man sett den varianten. Det låter jag vara osagt.

Filmen börjar med att någon typ av seans hålls i det omryktade huset. Det är inte så spännande. Men de bustar en synsk kvinnande rätt av - så mycket för deras bluff och lura folk på pengar. Som tack blir de som avslöjade dem spottade i ansiktet. Det är coolt.

Men hursomhelst. En snubbe skiljer sig från sin fru och ska flytta in i det här huset för att rensa sina tankar eller så. Skitbra val att köpa ett hus där det hänt så mycket skumma saker i. Det brukar aldrig sluta bra. Dumjävel.

Flugorna från de första två filmerna är tillbaka och skrämmer skiten ur en fet snubbe som i första filmen. Fast den här gången är det inte en präst, den här gången är det en...ja, jag vetefan vad han skulle vara. Mäklare, kanske? Jag vet inte och jag kunde inte bry mig mindre.

Huvudrollsinnehavaren (snubben som flyttar in i huset) är grymt lik George Bush. Det är lite fränt. Jag satt och tänkte på det nästan hela filmen igenom. Jag bara väntade på att han skulle kläcka ut sig om någonting om war against terror eller weapons of mass destruction. Men inget sådant hände.

Kritiken mot filmen är stor, och det finns egentligen endast ett stort plus för den här filmen: Den ger oss ett monster som hoppar upp ur ett vattenhål i husets källare. Monstret ser ut som stryk, och kan spruta eld med munnen. En killes halva ansikte blir typ helt söndersmält av monstrets flammor. Det är coolt. Och det är ungefär det enda som är bra med filmen också.

Som vanligt, och för tredje gången typ, så ramlar huset ihop. Här bjuds det på en sedvanlig explosion. Detta händer när det blåser upp till orkan inne i huset (fråga mig inte...). Under den här "stormen" så blir vår käre huvudperson Bush-look-a-like nästan spetsad av en upphängd svärdfisk. Det var synd att han inte blev spetsad i huvudet. För det hade varit sååå coolt. Det hade gett filmen ett ytterligare pluspoäng.

Nu är huset beviserligen sprängt till grunden. Man får se mer än själva explosionen - man får se när huset faller i bitar. Såklart står en del av stengrunden kvar, men de skumma fönstrena som liknar ögon är borta. Poff. Puts väck. Så nu ska vi se om huset i del fyra (det finns nio filmer i den här film-serien mig veterligen) har ett uppbyggt hus igen eller inte. Antagligen är huset tillbaka. Och det är inte bra skit.

Se inte den här filmen. Den är så onödig: samma formel som sin föregångare ==> Boooooooring.

2 comments so far.

  1. Johan 18 juni, 2007 21:04
    Jag som trodde du hade suttit på behandlingshem för att aveckla ditt grava beroende att kolla på lågbudgeterade b-filmer. Och så dyker denna upp! Säger då de......
  2. Tom Fury 18 juni, 2007 21:23
    Du har ju rätt. Jag var på behandlingshem, men det hjälpte inte. Helt värdelös behandling! Att mata mig med Barbra Streisand var inte ett vinnande koncept.

Something to say?