: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Children Of Men (2006)

Category: By Tom Fury
Storyn: Världen i framtiden. Människan är inte längre fertil, dvs. det går inte att skapa några barn. Tough shit. Det innebär i princip att mänskligheten kommer att dö när de existerande har uttjänat sina liv. Det visar sig dock finnas ett hopp för mänskligheten att överleva...

Clive Owen spelar en snubbe som ska hjälpa till att frakta den sista gravida kvinnan på jorden till ett säkert ställe så hon kan föda sitt barn. Vad som är tänkt att hända sen vetefan.

Vi får se en skön hippie-lirare som bor ute i skogen och röker gräs dagarna i ända. Tyvärr så blir han dödad en bit in i filmen på ett grymt sätt. Det är häftigt, men synd att han dör. Han är lite av det som är bra med filmen.

Children of Men är en jävligt rörig film, men den innehåller mer skjutande, action och blod än vad jag hade väntat mig. Mot slutet blir det som ett fullskaligt inbördeskrig i ett flyktingområde - muslimer mot fransmän och Gud vet vad. Alla verkar skjuta alla och jag fattar ingenting - men det är action och det gillas! Här, i slutminutrarna, blir filmen riktigt cool. Här, i de sista snuttarna av filmen, njuter jag som mest. Det är relativt bra skådespel, helt okej soundtrack, snyggt kameraarbete, bra effekter... ja, den håller klass för att vara en film med endast ett år på nacken.

Boom!

Vad jag lärt mig av filmen? Att britter är ett piece of shit till folkslag. Elaka, morbida jävlar som ser fula ut. Men helvete vilket häftigt krig det skulle vara om mänskligheten stod på ruinens brant!

The last hope of the world: En lirare, en brud och hennes bäbis. Och trehundramiljoner soldater står och tittar på.

Ska man se den? Ptja.... jo, jag tycker nog det. Slutdelarna som är actionfyllda är värda att se. Storyn är så pass rörig och kaotisk så man orkar inte riktigt bry sig. Den är inget hinder men bidrar inte heller speciellt mycket. Ge den en chans. Det finns bättre filmer, men det finns även sämre. Children of Men håller klass men inte så mycket mer.

4 comments so far.

  1. Anonym 12 november, 2007 20:32
    Filmen är ju fullkomligt fenomenal! Rörig story, hade du också rökt gräs hela dagen?

    Det är en härlig spoiler du levererar, vågar jag läsa dina framtida recensioner över filmer jag inte sett? :P
  2. Tom Fury 12 november, 2007 20:38
    Jag tror det är mer regel än undantag som recensionerna innehåller spoilers. förut varnade jag när de gjorde det - nu orkar jag inte bry mig längre :p. Man läser dem på egen risk ^^. Och är det en halvbra eller dålig film brukar jag absolut avslöja hur det slutar så jag besparar mina läsare mödan av att se filmen :).

    Storyn är ju lite rörig, även om jag var (relativt) nykter när jag såg filmen. Finns rörigare - som memento - men det var vissa saker som inte riktigt förklarades (med flit, såklart) vilket gjorde det lite rörigt. Anyway, kriget i slutet räddade allt! :D.
  3. Johan 12 november, 2007 22:06
    Är det nått Fallout-stuk på den?
  4. Tom Fury 13 november, 2007 21:38
    Tyvärr inget fallout-stuk över huvud taget :(.

Something to say?