: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

The Omega Code (1999)

Category: By Tom Fury
"Throughout the ages, man has pillaged Jerusalem's ancient artifacts in search of supernatural power. That quest continues as scholars seek to unlock one of the most mysterisou relics of all...

The Bible Code.

- a mathematical phenomenon whose hidden messages are said to contain the whole of human history.

Yet now some are using the latest technology to scour the Bible Code for an even darker secret - the key to Jerusalem.

For it has been foretold in the apocalyptic books of Daniel and Revelation that he who controls Jerusalem in the last days will control the world..."

Sedan jag för första gången hörde Southstylers - Wicked Generation (vilket var länge sedan) har jag länge undrat var de vocals som är med i låten kommit ifrån. Det visade sig vara den här filmen. Därför letade jag som en tok efter den, och först häromdagen fick jag tag på den. Den är relativt okänd, och riktigt b. Så nu vet ni varför jag ville se den. Här kommer mina åsikter om den.
"I alone am the prince of peace. If there is any other then show us all a sign.
Right here, Right now.

It is a perverse and wicked generation, who asks for a sign.
But like christ,
Your only sign will be this! Destroy these tempels of his holy prophets,
and the lord will rebuild them, in three days!"

Fejk-Rabbin i början liknar jävligt mycket Jack Nicholson. Jag trodde först det var han, men med tanke på vad det var för nivå på filmen så kom jag snabbt till slutsatsen att det inte var han - utan att behöva kika på IMDB (otroligt, va?). Sedan kollade jag för att se vem det var. Michael Ironside visade det sig vara, och när jag tänker efter lite noggrannare så var han inte alls så lik Nicholson. Han har varit med i vissa småserier och även haft en roll i Command & Conquer 3 - det enda spelet i Command & Conquer serien som jag inte spelat. Plus att han varit med i Starship Troopers, percis som huvudrollsinnehavaren i denna film (what a reunion!). Tydligen så visade det sig att snubben har en gedigen repertoar med många filmer och serier i bagaget. Och då menar jag många.

Den känns väldigt DaVinci-kod, fast en lågbudgetversion. Den är ändå intressant, eftersom The Bible Code i sig självt är jäkligt intressant. Kvaliteten på filmen den är inspelad på är kass. Skådespelarna är värdelösa. Dialogerna är kassa men ändå potential över att bli klassiker. Effekterna är kassa. Musiken känns felplacerad och reaktioner hos människor i filmen är otroligt överdrivna. Med andra ord, hela filmen känns som en parodi stället för en seriös satsning på att skapa en thriller. Men som sagt, ändå underhållande!

Casper Van Dien (Känd från Starship Troopers) spelar huvudrollen. Du ser honom på bild här nedan. Om det är positivt eller negativt låter jag vara osagt. Låt oss säga såhär i alla fall att han håller B-filmskategorin på filmen stadigt ditklistrad.

Ser du superdatorn i bakgrunden? Häftigt värre.

Så, vad är svaret på min ursprunliga fråga - vem det var som stod för vocalsen i Wicked Generation? Svaret är Michael York. Nu slipper du se den här.

1 comment so far.

  1. Johan 05 november, 2007 13:58
    Flodforell.

Something to say?