: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Shaun of the dead (2004)

Category: By Tom Fury
Den här filmen har jag längtat länge efter att se, utan att riktigt komma till skott. Men häromdagen hände det, och jag tog mig äntligen tid (den lilla jag har) för att avnjuta det här mästerverket.

För ett mästerverk är det. En parodisk splatter-komedi som driver med otroligt mycket i zombie-genren. Storyn handlar om Shaun, en kille som inte har kommit så långt i sitt liv men ändå är hyfsat nöjd med sin tillvaro en dag vaknar upp och (nästan) alla runtomkring honom är zombies. Men det är inget som han märker till en början, utan han upptäcker det först en bit senare. Det hela utspelar sig i någon håla i England, så man får ju stå ut med den brittiska dialekten, men det funkar.

Filmen är hysteriskt rolig. Den har sina bra poänger, otroligt bra skådespelare och är otroligt välgjord. Jag har ingenting att klaga på. Den har humor. Den har zombies. Den har blod. Den har (väldigt lite, tyvärr) naket. Den har till och med biljakter. Med biljakt menar jag att en kör en bil och mejar zombies på vägen.
Vår huvudperson Shaun och hans girlie Liz.

Filmen är både rå och rolig samtidigt. Gore-scener snålas det inte med direkt, utan man får det mesta serverat framför sig. Det här är en sån där rulle man bara måste älska.

En annan bra grej med filmen är att den presenterar en till badass motherfuck till skådis i en av de mindre rollerna; Bill Nighy. Se bilden nedan. Om ni inte känner igen honom är det för att ni inte har sett Underworld. Anledningen till att ni inte har sett den? För att den är skit och ni lydde mitt råd att undvika den. Om du nu har sett den trots att du läste min recension får du skylla dig själv. Hursomhelst, det enda bra med den filmen egentligen var Bill Nighy. Han gjorde rollen som ledarvampyren Viktor otroligt jäkla kickass. Så det var kul att se honom i den här filmen, även om han blev lite för mjuk för min smak. Nåja. Min poäng med detta? Det har jag glömt.


Shaun of the Dead ger dig precis det du vill ha. Den har allt. Den har coola vapen också. Vad sägs som att knocka zombies med en spade? Eller med ett kricket-rack? Eller med LP-skivor? Den sistnämnda metoden fungerade inte så bra, men ändå.
"You've got red on you."
Det roliga är även att den är full av glimtar till kända zombie-rullar och även andra filmer/serier som skådespelarna har medverkat i. Shaun of the Dead är underhållning från början till slut. Du har inte råd att missa den här filmen. Den är bland de bästa zombierullar som någonsin har gjorts. Du är dum om du skiter i den. Se den. Annars kommer du sluta upp som ett zombieoffer. Mobben som kommer komma efter dig visas på bilden nedan. Alla där uppmanar dig att se filmen. Or else.

A whole bunch of freakin' zombies. Kickass!

2 comments so far.

  1. Johan 21 november, 2006 23:20
    Nu blev jag nog lite besviken. Alltså, nu har du ju i princip förklarat en bra film. Då behöver jag ju inte se den. Ne det är nog bättre ifall du kollar skräpfilmerna så jag slipper se dem :P
    Föresten är väl brittisk accent väldigt vackert på film? Speciellt i sådana där historiska filmer. Du minns väl odysus (som vi såg på gymnasiet) eller vad den hette när Hector vrålar på klockrent brittisk accent :D mitt i den grekiska antiken!
  2. Anonym 22 november, 2006 20:01
    Brittisk engelska är ju såå mycket hetare än äcklig, vräkig amerikansk. Usch.
    Han Bill är för övrigt kalasbra ju, han spelar Davy Jones i (älskade) Piratesfilmen. Mucho bra karl!

Something to say?