: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Blood Diamond (2006)

Category: By Tom Fury
Blod, våld, action, biljakter, barnsoldater, avhuggna armar - den hade allt sånt. Men inga zombies. Hade det bara funnits zombies också så hade det varit en tiopoängare. Hursomhelst så är det en riktigt bra film faktiskt. Inte så smörig som jag trodde den skulle vara - det var faktiskt mer våld än vad jag trodde.

Story:

Det börjar med att vi får följa den afrikanske fiskaren Solomon Vandy gåendes med sin son till skolan - han hoppas att sonen ska växa upp och bli en doktor i framtiden. Rebeller kommer dock till hans by och börjar skjuta ihjäl allihopa - kvinnor, barn, män, grodor, allt. De tar hans son och tränar upp honom till barnsoldat, och Solomon kidnappar de och tvingar honom arbeta med att gräva fram diamanter. Och det var ju bra, eftersom Solomon hittar en skitstor rosa diamant. Han lyckas gömma den i samband med att regeringen kommer och attackerar rebellerna. Solomon hamnar upp i fängelse på något sätt, tillsammans med rebelledaren och även diamantsmugglaren/legosoldaten Danny Archer (Leonard DiCaprio). Danny lyckas bli frisläppt ur fängelset och i sin tur så befriar Danny Salomon. Han ger Salomon förslaget att i utbyte mot att Salomon visar var han har gömt den stora diamanten, så ska Danny hjälpa honom få tillbaka sin familj. Självklart har vi en brud med i bilden också. En amerikansk journalist, Maddy Bowen, blir inblandad i det hela och hjälper till så gott hon kan. Och på den vägen är det. Salomon och Danny hjälps åt med två olika mål; att hitta sin son samt att hitta diamanten. Finns säkert nåt djupare perspektiv också, men orka bry sig om sånt - jag ville se all cool action.

När han vaknade på morgonen så undrade han varför han hade ett gäng hip-hop gangstas bakom sig som dessutom satte en machete mot hans hals. Han kom aldrig på varför.

Nu har jag nog gjort den längsta beskrivningen av en film någonsin i min recensionshistoria. Så därför orkar jag inte skriva så mycket mer om filmen. Den var bra, det var mycket action och blod och våld, många blodtörstiga soldater som dödade ursinningslöst. Skådespelarinsatser var bra, och det blev aldrig sådär för smörigt som det annars kan ha en tendens att bli. Speciellt när DiCaprio är med i bilden. Tack gode Gud för att det inte blev så.

Get dauuuuuuwwwwnnnn!

Se filmen, jag tror du kommer bli positivt överraskad. Kan ha varit för att jag väntade mig så mycket melodramatisk dravel med massa känslor och grejer - och istället blev serverad en fullmatad halv-Rambo film som gjorde att jag gillade filmen så mycket. Dessutom, det är ju Zwick som regisserat filmen - samma lirare som gjorde Den Sista Samuraien, som är bland de bästa filmerna någonsin. Ge den en chans.

0 comments so far.

Something to say?