: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Nionde Kompaniet (1987)

Category: By Tom Fury
Vilken jävla skitfilm! Helvete satans skräp. För en gångs skull så tar man sig mod att se en svensk film igen efter de traumatiska upplevelser man hade efter Repmånad. Upplevelsen var traumatisk eftersom filmen var så oerhört, megalomatiskt DÅLIG. Torr humor, tråkiga skådisar, dåligt filmat, kassa dialoger och allt var bara skräp. SKRÄP!

Kan nog säga detsamma om den här filmen. Vilket jefla skräp. Jag bajsar högaktningsfullt på den här rullen. Enligt min mening finns det bara en svensk regissör som håller klass; nämligen (som inte ens är svensk - mer rätt kanske att säga "snubbe som producerar filmer där man pratar svenska") libanesen (hey broder!) Josef Fares. Okej, en till film kan räknas dit till bra svenska filmer; Evil Ed.

Handling, snodd från Wikipedia eftersom jag inte tycker en film som denna är värd att ta min dyrbara tid för att skriva en synopsis
: Några värnpliktiga kommer på att de mot betalning kan byta en motor från en av försvarets nya bilar mot en släktings gamla, slitna motor som finns i en gammal Volvo. Motorbytet upptäcks av ett befäl som kräver del i betalningen för att vara tyst. Denna första delvis misslyckade affär blir upptakten till en allt stridare ström av stulna varor och svarta tjänster från regementet till den lilla orten. Allt eftersom tjänsterna och varorna ökar behövs en organisation för förmedlingen av varor och då det på regementet finns åtta stycken kompanier bildar gruppen det Nionde kompaniet.

Ett minnesvärt citat från filmen:

- Jaaa du Rosenkrans , nu sitter du allt med arslet i brödrosten.

Om det hade varit så väl för mig när jag såg filmen så hade jag varit glad. Det hade varit mindre smärtsamt. Jag tror jag behöver tvätta mina ögon med thinner.

Den här filmen är riktigt slöseri med tid. Fuck it!

0 comments so far.

Something to say?