: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

D-War (2007)

Category: By Tom Fury
Häromdagen var jag hembjuden till Andree och Joanna (tack för god mat och trevligt sällskap!), och vi beslutade att vi skulle hyra en rulle. D-War fångade våra ögon, som på omslaget lovade att vara "lika imponerande som Transformers" (och på baksidan av fodralet samtidigt utlovade att man "aldrig hade sett något liknande". Hur de fick ihop de där två meningarna om samma film är för mig fortfarande ett mysterium. Anyways.

Rullen är baserad på en koreansk legend. Konstiga, stora monster hotar att återkomma till jorden och föröda den. Varje 500:e år så föds en tjej med ett drakmärke tatuerat på axeln. Två gigantiska ormar (och då menar jag gigantisk som i oh-my-god-I-crap-my-pants-så-satans-gigantisk-orm-jäveln-är), en god (Imoogi, som jag hellre kallar Igloo) och en ond (Butanki eller nåt sånt crap), slåss om att komma först och käka upp den här tjejen. Den gigantiska orm som lyckas med detta kommer förvandlas till en drake. Om den goda ormen blir en drake, så kommer jorden vara beskyddad i 500 år till. Om den onda ormen glufsar i sig bruden först, så kommer jorden förstöras.

Army of Hardcore? Jag skulle inte vilja ha dem i min stad. Såvida de inte lydde under mitt kommando, såklart.

Spola fram till nutid. Det har varit 500 år sedan förra tjejen föddes i Korea. Nu får vi följa en reporter vid namn Ethan (nånting). Han är också återfödd som tjejens skyddsängel eller nåt sånt utan att han riktigt vet om det själv. Hursomhelst så urartar det hela i att två feta ormar krälar omkring i Los Angeles och ställer till kaos, dinosaurieliknande ödlor med kanoner på ryggarna skjuter mot Apache-helikoptrar och pansarvagnar, flygödlor skjuter eldbollar och sprider kaos, och det hela slutar upp i en episk deathmatch ormarna emellan.

Biiig snake.

Helikoptrar är core. Flygande dinosaurier är ännu mer core. Kombinationen är ze core of ze core - helt oslagbart!

Effekterna är väldigt bra gjorda. Jag blev smått imponerad över dem om jag ska vara ärlig. Filmen är inte ens i närheten av att vara så bra som Transformers, men den underhåller. Om man kollar under vilka genres den har klassats under på IMDB så saknas en; komedi. Det finns ett oräkneligt antal inslag i filmen som gjorde att vi skrattade ordentligt.

D-War fungerar som underhållning för en kväll. Förvänta dig dock inget mästerverk.

1 comment so far.

  1. Arvan 06 april, 2008 16:00
    Du är alltid uberseriös när det kommer till film :D kudoz..

    Lägg kiken på..vadfanhettefilmenuigen...Skitsamma du får PM @ msnerzz ang det

Something to say?