: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Sensation Black 2007 Reviewed

Category: , , , By Tom Fury
Vilken upplevelse. Vilken jäkla grym upplevelse! Sensation Black 2007 var det första stora eventet som jag åkt på, och jag är väldigt glad över att jag åkte. Kanske gör jag det hela så mycket större än vad det är eftersom det är första eventet, men känslan jag hade då och känslan jag har nu kan inte ljuga. Det var hur grymt som helst! Sällskapet var toppen, resan gick bra, själva eventet var det bästa jag varit med om i hela mitt liv, och ja... det finns bara ett ord för det. Wow! Mina förväntningar på evenemanget var riktigt höga, och de blev mer än väl uppfyllda. Mycket tack vare det trevliga sällskapet, men självklart var det storleken, ljudet, ljusen och stämningen som var hela grejen med Sensation Black. Och jag älskade det. (Är du ute efter att se bilder och filmer och skiter i vad jag har att berätta? Scrolla till slutet av inlägget!)

Resesällskapet laddar upp på gamla resecentrum i Norrköping

Jag reste tillsammans med Arvan och Carlos, och på vägen hookade vi upp med en ny bekantskap, Claudio. Bussen startade i Stockholm, så en del människor var redan på bussen när vi klev på i Norrköping. En del stopp gjordes på vägen, bland annat Linköping, Jönköping, Ljungby, Helsingborg, m.m. Avgång skedde från Norrköping ca klockan 20 på fredagskvällen, och vi var framme vid arenan ca klockan 13 på lördagsdagen. Då hade vi hunnit stanna vid ett ställe i Tyskland (kommer inte ihåg exakt var det var) och käkat frukost.

Stopp vid Helsingborg. Kan inte direkt säga att jag var piggast i världen då...

...Väl framme i Tyskland gjorde vi ett till stop efter ett tag för att käka frukost. Då hade man piggnat till lite efter att ha fått sova på bussen. Det var lite varmare där än i Sverige...

Väl framme vid arenan så tog vi metron in till centralstationen i Amsterdam. Det hela började bra med bråk ombord på vagnen. Två av TC-killarna som åkte med våra bussar ned pratade med varandra kanske lite högljutt. Då kommer en stor svart kille och börjar hetsa som fan på den ena av dem, varefter några knuffar och gruffar ges. Det blir inget allvarligt, men hade kunnat sluta riktigt illa. Ribban sattes där, liksom.

Arenan är den stora byggnaden i bakgrunden. Där var skiten.

The crew strosar runt på gatorna i Amsterdam. Det var ungefär här vi blev haffade av TV-teamet som intervjuade oss.

Nåväl, väl framme på stationen så började vi knalla ner mot de centrala gatorna. Det var varmt och skönt till skillnad från hur vädret var i Sverige då (och fortfarande är!). När vi kommit en bit på vägen så stöter vi ihop med ett TV-team som vill intervjua oss angående Sensation. Helgen innan, då Sensation White hölls, hade det nämligen skett ett dödsfall (en tjej som OD'ade, om jag inte minns helt galet). Därav så var kontrollen vid ingången till eventet mycket hårdare nu för Sensation Black, så de frågade oss lite om vad vi ansåg om det hela etc. Ganska kul att komma med i Holländsk TV.

TV-teamet och the crew, fast utan mig. Eftersom jag håller i kameran. Du vet, man måste göra det för att kunna ta bilder.

Målet var nu att skaffa lite krubb i kistan, vilket vi lyckades med efter ett tags strosande. Revbensspjäll och pommes blev det för oss alla fyra. Gott var det, och inte allt för dyrt. Med bara ett par timmar kvar att spendera på stan innan förfesten skulle dra igång på Café Zottekop med Albin som DJ så gav vi oss på jakt efter rödljusdistrikten i staden. Vi hittade dem efter inte allt för länge. Där fanns ju allt. Porrbutiker, cofféeshops, drugstores där de säljer både frön, gräs, och tillbehör, luder i skyltfönster och dealers var tionde meter. Med andra ord himmelriket.

Öl och flottig mat, kanske det bästa som hänt världen.

Några bärs förtärdes på en uteservering vid kanalen, varefter vi stack till Café Zottekop där förfesten var. Anlände dit runt 19-tiden, och drack öl och festade loss till hardstyle och hardcore tills klockan 21 ungefär, då vi tog spårvagnen och sedan metron in till arenan.

Förfesten var riktigt bra! Lagom mycket människor, stämningen var superpepp och musiken som Albin spelade var svinbra. Kunde man önska sig mer?

Kön verkade vara väldigt lång när vi kom dit, men det visade sig att det inte var den ingången vi skulle gå in på. När vi nådde vår ingång så var kön inte alls så mäktig, så vi kom in relativt snabbt. Det första vi gjorde (efter att vi blivit noga muddrade av vakterna) var att köpa linnen och lite annat skoj från ett utav båsen de hade. När vi väl kom in på själva arenan - wow vilken syn! Så stort, så mäktigt. Jag tror showen drog igång någonting mellan 22.30-23.00, då Scot Project gick på som första DJ. Vi hade lyckats mosa oss längst fram då och såg allting på nära håll. Väldigt mäktigt - allt ljud, ljus, alla människor, att känna basen trycka en i bröstet och se alla shaka loss till musiken var helt enkelt häftigt.

Introt till Sensation Black var mäktigt!

Okej, Scot Project var väl kanske inte min favorit direkt. Duktig DJ, men lite för mjuk musik för min smak. Därför var det jäkligt schysst att höra Luna gå på efteråt. Har alltid velat se honom spela live, och blev inte besviken. Han levererade en hel del bra låtar och mixade bra, men Dana som gick på efteråt var nog snäppet bättre. Eller jag vet att jag gillade hennes set bättre.

Party!

Därefter var det dags att ta en liten break, men då var det ju tid för Black Identity att röja sig själv. Vilket han inte gjorde. MC Ruffian presenterade Black Identity som "alla ni som är här". Så Black Identity var ingen speciell. Fast det måste det ju ha varit, men ändå inte. Nåja. Setet som levererades varade bara i en halvtimma, men oh my god så bra! Hit efter hit efter hit levererades, och det kändes som det bara var 10-poängare rakt igenom! Tror nog ganska säkert att jag hade som mest roligt under Black Identity's set. Det är synd att det inte varade längre dock.

När jag tänker tillbaka på den där speciella kvällen drar det fortfarande i smilgroparna.

Zany stod på tur efter Black Identity. Jag kommer inte riktigt ihåg hur pass länge under det setet som vi var nere och stampade loss, men vi passade på att vila fötterna ett tag där någonstans (vilket verkligen behövdes!). Zany såg jag ju sist på kryssen, och det var typ lika bra här fast hundra gånger bättre i och med att ljudet, ljuset, och mängden människor var så mycket bättre/fler!

Of course så hade vi ett gäng as(s)-heta tjejer som dansade uppe på scenen. Mucho appreciated!

I och med att Zanys set var över så var även hardstylen över för kvällen och lämnade istället plats för hardcore, vilket inleddes av Vince. Vince är grymt duktig med vinylerna, och det märktes. Det kändes som han lekte igenom sitt set och experimenterade utav bara helvete. Därmed blev setet lite "konstigt" men fortfarande väldigt njutningsbart! Då Outblast och Promo gick på efter Vince så hade dagsljuset börjat bryta sig in till arenan. Trots att klockan hade hunnit att bli lite över 5 på morgonen var det fortfarande fullt av aktivitet därinne. Folk hoppade och stampade som galningar, både nere på golvet och på läktarna.

Laser...*dregel*. Ljuset som levererades var inte att leka med.

När det var en halvtimme kvar av eventet (klockan var då 0630) så var det Angerfists' tur att köra sitt set. Musiken som levererades var ruskigt bra, men MC'n de hade var inte speciellt mycket att hänga i julgran. Han brände sig på pyrotekniken, saknade väldigt mycket av den timing och närvaro som exempelvis MC Ruffian har. Han kändes mest som det tredje hjulet som akten skulle ha klarat sig mycket bättre utan.

Angerfist gick på som sista akt runt halv sju på morgonen. Trots att vi stått och stampat stenhårt ända sedan det började så var folkmassan full av energi ända in i det sista. MC'n var åt helvete fel, men musiken som Angerfist spelade var oh-so-good.

Lite vila, kändes behövligt efter ett tag...

När showen var slut (klockan 7 på morgonen) så samlades vi ihop och knallade ut från arenan, för att åka med bussen hem. Den skulle gå runt 8, men var försenad så vi fick stå där utanför och frysa ett bra tag innan den kom. Resan hem gick lugnt till, lite film och mest sova med ett par stopp (bland annat i Puttgarden för att köpa alkohol och äta lite mat). I Norrköping var vi igen runt klockan 0345. Min kära mor var så snäll så hon kom och hämtade oss. Tyvärr så lyckades några glömma kvar sin väska och sin platta öl på station i stan (bussen åkte, och kvar stod väskan och plattan på marken...), så jag tog hand om dem och kommer lämna tillbaka dem så fort möjligheten ges. Väl hemma så var det otroligt skönt att komma hem till sin egen säng och lägga sig för att få sova ut och vila kroppen.

I väntan på bussen ute i kylan...

Allt som allt är jag grymt nöjd över hela eventet. Att jag ska dit nästa år igen är det ingen som helst tvekan om! Fast då blir det nog kanske flyg ner istället. Tills dess är det Q-base i september samt Qlimax (länken går till gamla siten dock...) i november som gäller. Jag vill iväg till båda, men får se vad möjligheterna är. Kan nog säga att Black Identity, Outblast & Promo samt Zany var de bästa hela kvällen. De andra var givetvis bra de med, men dessa levererade (enligt mig) helt klart bäst. Och Carlos, det finns bara ett ord för eventet: diskoteeeek! (Internskämt som jag inte förväntar mig att andra ska förstå. Så fråga mig inte, är du snäll.).

Sensation Black = sommarens höjdpunkt? Absolutely!
(Mer bilder och flmer finns här)

5 comments so far.

  1. Johan 19 juli, 2007 07:29
    Det var då tur det att jag gick uppe en halvtimme tidigare idag. Lång jävla blogg. Hmm... är det sensation Red nästa helg? och därefter Sensastion Green? Osv tills det börjar om på White igen?
    Om du tycker Amsterdam ArenA var fin, så ska du se när Ajax spelar fotboll där :D Då är det som bäst! :)
  2. Tom Fury 19 juli, 2007 18:25
    Nä, bara White och Black ^^. Fast jag har hört förslag på saker som Gray och Pink... hurrr...
  3. Anonym 19 juli, 2007 18:42
    Känns inte som jag behöver tillägga ett ord. Du summerade hela resan väldigt bra :D
  4. Anonym 23 juli, 2007 17:47
    Tjenna! Då har jag läst detta inlägg, och det verkade vara jävligt nice där borta! :-) Såg att Infected hade varit och spelat i Sverige för inte så länge sen på Arvikafestivalen. Jääla skit oxå! Deras nya album "Vicious delicious" är jäkligt bra tycker ju jag. :-)
    Din länk ligger förresten uppe på min sida nu (http://ego.annice.se/www.php) under "Länkvänner". Höres! *kramen*
  5. maybe 06 november, 2007 18:28
    tjooooo.. nu har jag läst hela dokumentationen och tittat på alla bilder! :P
    jag och min polare flög ner och det va GREAT!!!! Fy faaaan vilket drag det va därnere, va mitt första event me.. asgrymt!
    maybe we'll meet next time!
    sj siktar jag på Thunderdome 15 december!

    hardstyle!!!!

Something to say?