: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Transformers (2007)

Category: By Tom Fury
Till dags dato så har jag varit på bio två (2) gånger och sett filmen - olika sällskap varje gång. Och båda gångerna tyckte jag filmen var värd pengarna. Michael Bay gjorde mig inte riktigt besviken någonstans. Jag menar, när man har växt upp med Transformers så är förväntingarna väldigt, väldigt, väldigt höga. Trodde inte att jag skulle få någon retrokick direkt, utan mer en välgjord actionrulle. Vilket jag fick, plus lite till.

Storyn är som följer: Allspark, kuben som skapade Cybertron, har åkt runt halva universum (halva universum är ett ganska roligt begrepp. Hur vet man hur lång en halv del är när man inte vet hur lång hela delen är? Och om universum är oändligt - torde det innebära att halva universum också är oändligt. Nåja, enough med brainfuckers.) och kraschlandat på jorden för en herrans massa år sedan. Megatron visste att den hade landat här och begav sig på jakt efter den. Autobottarna är inte sämre de och skickar Bumblebee för att hitta Allspark. Det visar sig att en ung killes farfarfarfar upptäckte Megatron för länge sedan och har kartan till Allspark inbränd i sina glasögon. Därför ser Bumblebee till att förvandla sig till en bil som kommer bli den här snubben (Sam)'s bil. Efter lite action och slagsmål mellan Barricade och Bumblebee så kommer resten av Autobots till jorden, och varefter tiden går får vi se fler och fler Decepticons joina filmen, bland annat min favorit - Starscream! Sedan blir det något blaha om världens överlevnad och annat bullshit, men storyn är inte det intressanta i filmen. Det är effekterna och alla robotar som är grejen.

Starscream, Starscream, Starscream! Bad ass mofo. Synd bara att han är en F-22 Raptor istället för en färgglad F-15 Eagle (fast F-22 är ju ett häftigare flygplan i och för sig...)

Barricade kickar Sam's ass.

Transformers är en familjevänlig film. Den kan ses även av de som vet jack shit om Transformers, det går ändå att följa med i storyn och allt. Mycket humor är inbäddat (ibland kanske lite väl mycket), och det blir i princip aldrig för våldsamt för att vara hardcore. Vilket egentligen passar bra, eftersom serien är precis likadan. Det hade dock varit väldigt intressant att se en Frank Miller version av Transformers. Kickass är det ord som hade beskrivit det bäst.

Bumblebee på vagn. Woho!

Om man ska klaga på något så är det att man får se lite för mycket människor och lite för lite robotar. Jag hade önskat att få se lite mer intriger mellan Megatron och Starscream ("you failed me again, Starscream" känns inte tillräckligt).

Visste du att Transformers kan åka inlines? Nu vet du.

När det kommer till actionscenerna så blir man allt annat än besviken. Att få se tiotals meter höga robotar fightas mitt bland gatorna i en storstad är fasen inte illa. Actionpackat så inåt helvete, och det gillas. Ibland kan det bli lite rörigt och man ser inte riktigt vad det är som händer, men vem är jag att klaga när man får se Optimus Prime kicka robotass?

Optimus Prime kickar robotass.

Vi får heller inte glömma ögongodiset som det bjuds på. Det stavas Megan Fox. Damn vad hon är het! Istället för att försöka beskriva det med ord så presenterar jag istället en bild på ett hot piece of ass serverat här:

Megan Fox. What a girl!

Transformers är en film som bäst beskrivs som underhållande. Stor retrokick för oss som växte upp med robotarna? Mnja. De ser inte exakt likadana ut, men det finns en del homeages till oss oldschool-dudes - transformerljudet, karaktärerna, m.m.

Insekten från sanden går till attack...

Jag älskade filmen och kan verkligen rekommendera den. Slutet var som uppgjort för en uppföljare, så nu väntar jag bara på del två där jag vill ha grymt mycket mer av det jag fick i första filmen. Se Transformers! Du blir inte besviken. Och har du inte sett de gamla serierna från 80-talet ännu är det hög tid att se dem nu.

2 comments so far.

  1. Johan 30 juli, 2007 21:40
    Hmm du borde tagit upp den störande reklamen, hade velat sett din infallsvinkel i text. Sen, har du serierna på datorn? har inte hittat dem på nätet. Jag är en looser jag vet,
  2. Anonym 31 juli, 2007 20:47
    tyvärr.. du har inte övertygat mig. ska dock gå och se harry potter imorrn igen =P

Something to say?