: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

V for Vendetta (2005)

Category: By Tom Fury
V for Vendetta är en actionfilm baserad på en serietidning i DC comics-universumet. Som vanligt är jag helt kass på deras serier och hade inte den blekaste om detta förrän filmen kom ut för två år sedan. I princip är det bara Stålmannen och Lobo som jag känner till från det universumet (och säkert någon mer som jag inte vet är därifrån).

Anyhow. Storyn revolverar i stort runt en brud vid namn Evey Hammond och hennes roll i överkastandet av den totalitära regering som styr ett futuristiskt Storbritannien. Hon räddas av en lirare iklädd en Guy Fawkes mask som kallar sig själv "V" (ni vet vem det är vid det här laget). Evey blir smått fäst vid denna V, och till slut bestämmer sig för att hjälpa honom störta regeringen.

Den elaka mannen som leder regeringen får man oftast se på en stor skärm skrika ut order till sina undersåtar. Det påminner mig om Red Alert och de urdåliga (men klassiska!) FMV's det spelet hade. Retro-kärlek!

Stackars Jeremy, han hade inte en chans i riddarrustningen.

Och ja vad ska man säga... har man svårt för engelska så ska man nog inte se den otextad. Och ser man den textad så se till att ha det på det språk man känner sig mest bekant med. Jag anser mig själv ha ganska bra koll på engelska, men när herr V-med-masken börjar jiddra sin retorik så är ungefär vartannat ord nytt för mig. Dessutom, roligt nog, börjar nästan alla ord på V. Se själva här:
"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition.Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."
You get the point. Som tur är så håller han inte på riktigt så illa genom hela filmen.
Trettio poliser med automatvapen vs. en skum snubbe i mask med ett par knivar. Vem vinner fighten? Just det.

Som actionfilm är V for Vendetta ganska okej. Men det den ger mest är en reflektion över totalitarism och förtryck från regeringen, samt faran med att inte låta det fria ordet vara fritt. Som herr V säger någon gång under filmen:
"People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people."
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Nåja, man ska väl inte läsa in för mycket i det hela och ge filmen ett större djup än vad den siktat på - det är trots allt i grund och botten en superhjälte-actionrulle. Som tidigare nämnt än den okej på den biten. Vissa fightscener är väl godkänt genomförda, men den håller inte alls det mått som man väntar sig av en film från 2005. Och då talar jag om de viktiga sakerna som gore och asskicking. Blodsplattereffekterna är pinsamt dåligt gjorda. Jag undrar varför de inte lade mer krut på dem? Om du ser slutscenen där han fightas massa gunwielding policemen och slicar upp dem en efter en så förstår du nog vad jag menar.

Kick! Pow! Wow! Tre sekunder senare var det två polismän som hade en hel hals mindre.

Det finns ett par logiska luckor i filmen (som explosionen av lägret - det förklaras aldrig. Men tydligen så förklaras den i serietidningen, som jag inte har läst), men de stör inte nämnvärt. V for Vendetta fungerar som film och får godkänt av mig, men den är inte alls så bra som hypen gjorde gällande. Den levde inte upp till mina förväntningar. Tyvärr.

När herr V inte arbetade med att störta den brittiska regeringen så underhöll han sig själv med att lägga dominobrickor formade efter sin logotyp. Som typ tar ett par hundra timmar att göra. Why? Who knows. Och vem bryr sig? Det såg ballt ut.

0 comments so far.

Something to say?