: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Hostel

Category: By Tom Fury
Okey. Hostel. "Quentin Tarantino presents". Redan där sätter man ju ribban något otroligt högt. Inte för att han varken regisserat eller skrivit manus, utan för att liksom Quentin Tarantino is the shit, och står hans namn bakom filmen så måste den ju vara bra. Dessutom är det ju Eli Roth som skrivit och regisserat. Och Eli Roth gjorde ju Cabin Fever. En film som jag tyckte var ruskigt bra. Min dåvarande flickvän som jag såg den tillsammans med tyckte också det. Ingen jag känner som sett Cabin Fever har sagt något negativt om den. Den var helt enkelt... bra. Borde det inte då betyda att Hostel också är bra?

Nej. Det räcker så. Den är inte bra någonstans. Filmen består av 1 timme och 40 minuter tortyr. Inte tortyr i den meningen att de torterar folk. Det gör de bara konstant i den andra delen av filmen. Tortyr i den meningen att den verkligen inte har någonting som helst att ge. Den är bara skräp. Det finns dock ett par bra saker med filmen:

1) Weed.
De killar som åkt till Amsterdam på semester för att softa röker en jävla massa gräs. Det är fränt. Det är pluspoäng. Men det gör de bara i början. Sen spårar allting ur. Så det blir väldigt små pluspoäng.

2) Nakna brudar och sex.
Filmen bokstavligen kryllar av ganska läckra tjejer och sex. De är dessutom nakna. Det här gäller som punkt nummer 1) också bara i första delen av filmen. Det är till en sådan grad att jag undrade om jag inte snubblat över en mjukporris istället för en skräckis. Inte mig emot, eftersom tjejerna såg ju bra ut (nakna).

Sedan spårar det bara ur. Först försvinner den ena killen, sen försvinner den andra killen, och till slut så får vi följa den tredje killen. Alla har råkat ut för samma öde, givetvis. Där rika personer får betala pengar för att operera levande (vakna) personer, med diverse medel. Hur låter en borr genom låret? Skärbrännare i ansiktet? Skära av hälsenorna med skalpell? Knipsa av två fingrar och en bit av handen med en motorsåg? Det är såna här sjuka grejer som händer.

Visst, jag vet, jag gillar våld i filmer, och filmen uppfyller två av mina kriterier för att vara en bra film (3 faktiskt: Nakna snygga brudar, biljakter, och sist men inte minst en massa våld och blod). Så den borde ju faktiskt vara bra. Men jag måste nog omvärdera det där lite. Det är ett nödvändigt villkor fast _inte tillräckligt_ (mina kriterier, that is). För den här filmen var kass, trots att den uppfyllde 75% av alla kriterier för att vara en bra film.

Är du våldsfetischist så se filmen. Du kommer njuta. Och jag kommer konstatera att du är en väldigt, väldigt vrickad, konstig och sjuk människa med fel i huvudet någonstans. Bespara dig annars denna skit och gör något vettigare av 1h 40min av ditt liv. Som att titta på Harvey Birdman. Eller spela Final Fight - streetwise (vilket jag återkommer med recension på snart! Jag har bara sista bossen kvar, som är en riktig jävla pain in the ass.).

0 comments so far.

Something to say?