: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Chopping Mall (1986)

Category: By Tom Fury
Filmen inleder med värsta 80-tals-introt. Jag trodde jag hade av misstag råkat börjat se ett avsnitt av Miami Vice. Allting var riktigt riktigt riktigt typiskt 80-talistiskt i filmen. Musiken, frisyren, kläderna, glasögonen, allt!

Ett köpcentra har köpt in tre stycken väktarrobotar som ska hålla reda på butikerna och se till att ingen snattar, och om de upptäcker någon som snattar så ska de skjuta honom med en tazer-gun för att göra honom medvetslös. Varför väktarbolaget har utrustat robotarna med en superlaser som kan skära igenom alla typer av material övergår mitt förstånd. Men det har de, tydligen.

En anställd uttrycker sin oro över att någonting kan gå fel och roboten börjar attackera de anställda istället för brottslingarna. Ungefär samma oro som allmänheten uttryckte för Robocop i första filmen. Svaret han får:

"Trust me, absolutely nothing can go wrong..."
Oh man, I'm just waiting for the trouble to start! Tre mördarrobotar i ett köpcentra, kan det bli häftigare? Synd bara att robotarna ser ut som SKIT och ser så icke-macho ut som det bara går. Se bilden nedan. De är inte ens i närheten så häftiga (utseendemässigt) som vår superrobot vi gjorde förra året i skolan.Som du ser, de ser inte ut att vara så mycket för världen. De är dock utrustade med väldigt häftiga vapen. Bland annat så har de mördargriphänder de dödar en snubbe med på en tiondelssekund (se bilden nedan. Han föll offer för robotens mördarklo. Notera hans typiska 80-talslook med alldeles för stora glasögon.). Tazerguns har de också och kan injicera ett antal högspänningstal mätt i Volt i sitt tilltänkta offer. De kan även skjuta ut laserpulser med sina huvuden i äkta star-wars-blaster-stil. Med hjälp av detta laservapen spränger de en tjejs huvud med (efter att de först har skjutit henne i hennes halvnakna stjärt med lasern).
En skön detalj med robotarna (varför koncentreras så mycket av recensionen på robotarna? Återkommer till det) är att de avslutar varje dödande med orden "Thank you, have a nice day." . Klockrent! Det var nog den biten som övertygade mig om att filmen var ruskigt bra. Kanske mer underhållande än bra, men implicerar inte underhållande att en film är bra? Dvs Underhållande => bra, men det omvända gäller dock ej nödvändigtvis.

Varför då så stor koncentration kring robotarna? För det är robotarna som gör filmen. Skådespelarna är inget vidare, de gör en reko insats men inte så mycket mer. Det är lite naket i filmen, men det är inte mycket.

Kanske ska nämna lite om handlingen. Det är ett gäng tonåringar (givetvis...) som blir inlåsta i köpcentret över natten och såklart så börjar väktarrobotarna löpa amok och döda dem en efter en. Med det överstökat, låt oss koncentrera oss på det som är bra med filmen.

Oh förresten. Såhär ser det ut när man blivit skjuten av en tazergun. Visst ser det skönt ut? Han skrek som en stucken gris. Och han kände sig nog som en också.
Huromhelst. Som i vilket köpcentra som helst i USA med något som helst anseende så finns det givetvis en vapenaffär fullsmockad med automatvapen. Självklart beväpnar sig tonåringarna med en massa vapen och ett fullskaligt krig mellan dessa tonåringar och de tre väktarrobotarna utbryter. Robotarna skulle vinna tycker jag, men självklart så finns det två nördar i gänget som lyckas outsmarta robotarna och tar kål på dem till slut. Synd, jag hejade på robotarna. Tyvärr så blev det ingen het robotsex eller liknande. Fast det kanske var tur det, jag tror att alla robotarna är män. Och gay-sex är inget som står på min top-10-entertainment-lista.

Sammanfattningsvis så var det en riktigt underhållande film, helt klart sevärd. Mycket av 80-talsretrot gör filmen. Speciellt frisyrerna, glasögonen och musiken. Skådespelarna "ser" man inte riktigt i filmen. Robotarna stjäl huvudrollen stenhårt. Ungefär som Bender i Futurama. Den är ganska kort, dryga timmen lång, vilket är precis lagom. Gorescenerna är väl inte speciellt imponerande (förutom tjejen som får huvudet avsprängt), men filmens övriga kvalitéer överskuggar detta.

Helt klart en sevärd film. Jag tycker verkligen du bör ta dig tid att se den. Den ger en stor behållning, även fast det är en lågbudgetproduktion.

2 comments so far.

  1. Anonym 04 maj, 2006 21:20
    Ännu ett mästerverk av den store formgivaren La Haag. Men en fråga jag ställde mig var, blev det någon rellation mellan robotarna? typ lite snuskig robotporr bakom en fontän lr dyl?
  2. Anonym 08 maj, 2006 23:48
    måste du skriva såå långa utlåtanden?? det är iofs jättekul nu när jag kommit på hur man lämnar en kommentar, så det kommer jag göra hela tiden i fortsättningen. he he he. eeehm, jo förresten, jag antar att filmen var en skräckis? läste faktiskt bara första stycket o kunde inte riktigt avgöra från det, men bilderna såg lite ut som en b-skräckis. vilket osökt leder mig in på filmen "saw" som jag (också) antar att du sett. du vet den affischen, eller liksom hur omslaget till filmen ser ut? typ så såg mitt finger ut i förrgår!! det är fint nu för jag tvättade bort allt torkat blod och filade till nageln, men innan var det läskigt likt... puss puss

Something to say?