: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Three down, one to go.

Category: By Tom Fury
Så var ännu en tenta över. Databastekniken skrevs idag. För en gångs skull satt jag hela tiden ut. Den tog faktiskt så lång tid att göra, plus lite koller att man hade gjort rätt osv.

Tentan i sig var ganska standardmässig. Modellera ett EER-diagram givet en del uppgifter, översätt ett EER-diagram till relationer, skriv ett par SQL-uttryck, normalisera en tabell till BCNF, lite sant/falskt-frågor, förklara ACID-egenskaper, räkna på indexering och datalagring, analysera en logfil och svara på en del frågor om återställning och till sist optimering av frågeträd.

Det skulle förvåna mig om jag inte fick godkänt på den här tentan. Högre betyg vet jag inte, men godkäntgränsen borde jag ju klara. Annars måste jag nog börja fundera över vad fan det är jag håller på med egentligen.

Nu är det bara programutvecklingsmetodiken kvar att klara av. Den ska skrivas i övermorgon. Så jag har ikväll och morgondagen på mig att plugga till den. Det kommer typ aldrig gå, det är alldeles för kort tid och för mycket som ska pluggas in. Men men, vi får väl se. Imorgon ska jag hålla möte i skolan också, diskutera när vi ska ha vår jättefräsiga sommarträff bland annat i styrelsen (som för övrigt nu blivit döpt: Blindstyret). Om namnet är representativt för vårt gäng? Den frågan låter jag stå öppen...

Har ju kvällen efter tentan att se fram mot - då blir det Sommar-X direkt efter tentan. Hem till (Henke? Börje? Vem?) och förfesta för att sedan röra sig inåt och partaja rejält med the crew innan alla drar hem-hem. Suckers. Så ska man försöka vara människa på lördagen också, då jag ska ner till Kalmar och till Erika. Det kommer nog bli mysigt.

Well, det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen och sätta igång med läsandet. På tal om det; Vilken tjur? Och vem kom på det där uttrycket egentligen? Vem i helvete vill ta en tjur vid hornen? Det är ju som att be om att få sitt ass kickat. Hur jävla dumt som helst. Jag är ganska säker på att den som myntade uttrycket var tjurfäktare. De är ena konstiga typer.
Påminn mig att aldrig bli tjurfäktare.

2 comments so far.

  1. Johan 31 maj, 2006 21:48
    Tommie, Jag är ett stort fan av tjurfäktning. Håna mig inte.
  2. Anonym 01 juni, 2006 07:38
    PUM-teorin är enkel, det är en flumkurs...lite filfak över den.

    Här kommer lite kod som kan hjälpa dig på vägen ;)

    Tenta t("PUM_Teori");
    t.start();
    while (t.inteSlut()){
    t.flumma();
    t.motiveraFlum();
    }

    Men tentatiden är för kort för att man ska hinna ha någon riktig nytta av boken för att vara helt ärlig.

    -- Forssén (som hittade hit via piratbyråns blogg-sak)

Something to say?