: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Ice Age 2: The Meltdown

Category: By Tom Fury
Den är rolig. Den är sevärd. Den håller samma klass som första filmen. Frågan är om den här inte var bättre än första filmen egentligen. Jag skrattade ganska mycket när jag såg den. För det mesta var det Scrat som gav upphov till skratten. Nästan alla, i princip. Och Sid, till viss del.

Det är en ganska stor skillnad i kvalitet på narratologi och filmen i övrigt vad gäller den här filmen kontra skräpet Chicken Little jag såg för ett par veckor sedan. Den var waaaay to serious framåt slutet och byggde upp en lite för allvarlig stämning. Vem vill ha allvar när man ser en animerad komedi? På riktigt alltså, folk måste släppa loss lite mer och inte ta så allvarligt på allt här i världen. Förutom det så måste folk lära sig att inte hata så mycket också. Det finns alldeles för mycket hat idag.

Hursomhelst. Handlingen i filmen är ganska straightforward. Isen håller på att smälta, så alla djur ska vandra skitlångt för att hinna undan syndafloden som kommer uppstå som konsekvens av all is som ska byta aggregationstillstånd. Parallellt med huvudhandlingen så speglas Mannys kris i tron om att han är den sista mammuten på planeten, då han hittar en till mammut som tror hon är en pungråtta. Ja, det är på riktigt. Lite småkul, faktiskt.

(Ja jag vet att det är rörigt, och nej, jag vet knappt vad jag skriver om själv. Klockan är 01:15 och jag är svintrött. Vad begär du av mig egentligen?)

Klockrena karaktärer är med i filmen, och röstskådespelarna gör ett bra jobb. Ja, jag såg den engelska versionen givetvis. Tycker inte om att se filmer som dubbas till andra språk (läs: svenska). Oftast så missar man många poänger, och dialogerna brukar kännas lite mer uppstyltade. Kan verkligen rekommendera att se filmen, den är absolut sevärd. Det ryms en hel del skratt i den, och den är väldigt 'lätt'. Den är inte så lång heller, så man behöver inte offra halva dagen för filmens skull. Okej att den saknade nakna tjejer, biljakter, zombies, och blod - men hey, man kan inte begära att varje film ska uppfylla dessa kriterier, plus att lite humor skadar ju aldrig.

Se den, och gör sedan världen till ett bättre ställe att leva på!

1 comment so far.

  1. Anonym 12 april, 2006 01:55
    Varför har du en blogg?

Something to say?