: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Underworld (2003)

Category: By Tom Fury
Jag kommer ihåg när filmen först kom år 2003 och alla pratade så mycket om den. Jag ville verkligen se den, men kom aldrig till skott. Jag menar, vampyrer som slåss mot varulvar, det kan ju inte bli mer häftigt än så (nästan). Mina förväntningar på filmen var på topp med andra ord, nu när jag äntligen skulle få se den efterlängtade filmen.

Fy fan vilken jävla sörja. Det var en enda sak som räddade filmen, och det var allt blod och våld som de lyckades få med. För det första har jag lite svårt för gothmänniskor. Varför ska vampyrer nödvändigtvis gå klädda i mörka latexkläder och vara så otroligt goth för? Varför kan de inte vara häftiga och klä sig som...jag vet inte, Peter Siepen? Jag är så trött på den där viktorianska goth-stilen som ska pryda allt och alla som bara har någonting med vampyr att göra. Och sluta säg att det ska vara "true to the art". Hur mycket goth var greven i 1800-talets Transylvanien, tror du? Inte ett jävla skit ska jag säga dig. Inte ens den riktiga förebilden Vlad Tepes (se bilden nedan) var speciellt mycket goth. De som påstår att vampyrer är/ska vara goth vet inte vad de pratar om och borde skjutas. Vlad III Tepes is the shit! Världen behöver fler som honom.
Hursomhelst. Även om man bortser från det så hade filmen inte speciellt mycket att erbjuda. Storyn går såhär: Det är krig mellan vampyrer och Lycans (nån typ av pussy-ass varulvar), och det är lite korruption inom vampyrklanen. Typ. Och alla skjuter varandra och hoppar runt i (såklart goth-lika) städer och tunnlar. Storyn är otroligt tunn, och även fast den faktiskt håller, så känns den... otillräcklig.

Visst, actionscenerna är till viss del riktigt bra gjorda, och CG-effekterna är helt klart godkända. Inte för att de är speciellt spektakulära, men de är okej. Vad gäller karaktärerna så finns det ingen man riktigt fäster sig vid. Okej, ledarvampyren Viktor är ganska häftig. Han är stark som ett as och en mean killing machine. Synd att han dör på slutet (oj, förstörde jag filmen för dig nu? Hade du inte kunnat räkna ut det själv ändå så förtjänar du att få filmen förstörd såhär. Den är så förutsägbar. Med allt.).

Varulvarna då? Är inte de typ...asfräna? Nej. Se bilden nedan. De ser mer ut som svartmålade cro magnon än grymma killing machines. Det enda häftiga med dessa varelser i filmen är att se förvandlingsprocessen från människa till varulv (Lycan). Som jag tidigare nämnde så är CG-effekterna ganska välgjorda.

Så, är filmen värd att se? Tja, i brist på annat så är den väl okej. Men då menar jag verkligen i brist på annat. Jag skulle mycket hellre se Blade än den här, om jag vill se en schysst vampyr-action-rulle. Det har kommit en uppföljare nu till Underworld, och den ska jag väl ta och titta på någon gång snart också. Återkommer med recension på den. Jag hoppas verkligen de droppar gothstilen till den, och visar lite fler vampyrer med klass.

Eller nej, jag tar tillbaka vad jag skrev i början i stycket ovan. Den är inte värd att se. Den var fan kass. Eftersom det enda vettiga med filmen var de schyssta actionscenerna, så kan man hellre se Equilibrium (som för övrigt är typ världens bästa film). Undvik den här om du kan.

1 comment so far.

  1. Anonym 17 april, 2006 21:59
    Du måste börja gradera våldet i filmerna. Och fanns det några brudar överhuvudtaget (vampyrer är ju svaga för lättklädd tjejer)? Du utelämnar viktig info.

Something to say?