: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Troll 2 (1990)

Category: By Tom Fury
Ni vet att jag skrev i recensionen av Troll att den inte var något att ha riktigt. Och att det fanns en uppföljare som man (kanske) skulle se. Nu har jag gjort det. Tyvärr. För det första: Var i helvete tog skådespelarna sina acting lessons? Köpte dem på eBay? Du får leta långt och länge efter sämre skådespelare. Och taskigare dialog. Det irriterade mig redan från början. Eller irritera och irritera. Då hade jag något att skratta åt i alla fall. För det andra: Filmen är bara helt enkelt kass.

Storyn då? En familj skall på semester i Nilbog (goblin baklänges, wiseasses). Det visar sig att det finns massa goblins där (inte Trolls, som titeln påstår). Go figure, liksom. Och självklart är den lilla ungen (Joshua) den i familjen som märker saker och ting. Hans döda morfar kommer och hjälper honom i form av ett spöke, och Joshua är den enda som ser honom. Ungefär. You get the picture. Filmen är i samma matinéstuk som första filmen. Så förvänta dig inga läskigheter någonstans. Corny, geeky och idiotisk är tre adjektiv som bäst beskriver filmen. Skit är ett substantiv som allra bäst kan beskriva densamma. Den här filmen har inget existensberättigande över huvud taget. I jämförelse med denna var ju till och med första filmen bra.
Spökmorfar uppenbarar sig genom spökspegel. How original.

Helvete, om den förra filmen var kass, så är den här värre än kass. Den är skit upphöjd till femhundra (förutsatt att skit > 1). Goblins (remember, inte troll), är små dvärgar som har potatissäckar på sig och skittaskigt gjorda masker. Dräkterna som små-monstrena i första filmen hade var ju grymt mycket bättre gjorda i jämförelse. Se bilden nedan.
Fula feta små skitgoblins i kanske filmvärldens sämsta gjorda dräkter någonsin. De kan kasta spjut, också!

Läskigast är nästan det faktum att de bakom filmen ämnade att göra en seriös film. Man försöker intala sig själv att den måste vara en parodi, men jag tror inte det var menat som det. Den är mer tragikomisk när man ser alla dess brister. Ärligt talat, den enda film som jag sett som faktiskt är sämre (som jag kommer ihåg) är Violent Shit 1 som jag recenserade här.
Såhär kan det gå om du käkar grön goblinmat.

Under filmen undrade jag om jag skulle skratta eller gråta. Manuset är så dåligt och skådespelarna likaså, att man undrar om man ska skratta åt fördärvet eller gråta för att någon faktiskt har haft olyckan att finansierat skiten. Stackars sate, han kan inte vara stolt.

Deborah Reed, Hollywoods kanske sämsta skådespelerska. Hon måste ha legat med någon för att få jobbet. Frågan är vilken stackars sate det var som låg med henne. Han måste ha djupa trauman inpräntade i sig för resten av sitt liv.

Det finns en anledning att se filmen kom jag på nu. Faktiskt. Man måste se Deborah Reed som spelar Creedence Leonore Gielgud (se bilden ovan). Det är förklarligt att det här var hennes första (och förhoppningsvis sista) roll hon någonsin haft i en film. Vill du se en skådespelerska som spelar över mer så får du även här leta länge och väl.
Vem vill hångla upp den här läckerbiten? Faktiskt, filmen blir inte mycket bättre än såhär.

Ärligt talat, det är nog det värsta jag sett. Jag blir sur bara jag tänker på det. Varför i helvete slösade jag bort dryga en och en halv timme på den här smörjan? Jag hade en stor önskan att tvätta mina ögon med thinner efteråt. Se den inte. Det är en uppriktig varning från mig.

Viktiga slutsatser att dra av filmen:
  • Goblins är vegetarianer
  • 80-talets kläder såg ut som skit - fortfarande.
  • Mat gjord av Goblins gör att du smälter till en grön sörja,
  • Även gamla tanter kan ha tandställning och se ut som skit i ansiktet.
  • Goblins har ingen taktkänsla.
  • Goblins finns på landet. Alltid.
  • Morfäder kan uppenbara sig i speglar.
  • Att pissa på maten är ett effektivt sätt att få familjen att låta bli att äta.
  • Det smärtar att se filmen.

1 comment so far.

  1. Johan 09 juni, 2006 17:06
    ähh du snackar, det räckte med att kolla på bilden med Goblinsen och man fick genast kännslan "MÅSTE SE"!
    Så det så.

Something to say?