: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

IT Education Forum 2007

Category: By Tom Fury
Idag var jag och Peter iväg på IT Education Forum 2007 i Kista, anordnat av Microsoft, med en hel del representanter från universitet och industrin - och arbetsmarknadsministern. Det hela var utformat med ett par föredrag följt av rundabordssamtal där vi fick diskutera problemen som min bransch ska möta inom en snar framtid; det rapporteras att IT-branschen kommer sakna uppemot 9000-10,000 jobb.

Diskussionerna inleddes med om det var ett problem över huvud taget; och om det var det, vad ska man göra åt det? Ska man göra något åt det? Varför söker så få den här typen av utbildning? Varför är det så få som går klart? Vad menar vi med IT egentligen - är det en egen bransch i sig, eller är det mer hjälpmedel till andra etablerade branscher? Det var lite blandade åsikter om svaren på de här frågorna, och för det mesta så var det väl intressanta saker som sades. En del blev dock lite väl långrandiga ibland...framåt slutet på dagen var det svårt att hålla koncentrationen på topp. God mat bjöd de på i alla fall!

Skönt att komma hem från det i alla fall - resan och diskussionerna tar på krafterna, och nu är jag grymt trött. Borde gå och lägga mig men har en del saker som ska fixas. I helgen är det massa fest på gång också - DÖMD, med kravall, sittning och tävling. En tävling mitt lag kommer att vinna. Och på fredag är det heldagsseminarium med Microsoft i Linköping. Får se vad det har att erbjuda. Veckan efter är det dags för sektionens vårmöte, så det blir en del att förbereda inför det. Till råga på det är det en massa deadlines på uppgifter som ska hållas.

Blä, jag vill inte ha riktigt såhär mycket att göra på en gång. Ge mig ledigt istället!

1 comment so far.

  1. Johan 21 mars, 2007 08:53
    jag kan komma o karva bort lite hudceller på dig så skapar vi en ny tommie. Hmm 10 000 lediga jobb inom en framtid? vad snopen du kommer bli när de anställer 10 000 kineser, polacker mm och du kastat bort en massa tid på IT när du skulle valt Logistik som jag! :P

Something to say?