: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Dead End (2003)

Category: By Tom Fury
Dead End är en av de bättre filmerna jag har sett på länge. Kan ha varit för att se senaste filmerna jag har sett har varit typ...skräp allihopa. Den här håller i alla fall klass.

Storyn är att en amerikansk familj ska iväg till nån i släkten för att fira jul. Familjen består av fadern, modern, dottern, sonen och dotterns povän. När de kör på den ensliga vägen så somnar fadern vid ratten och en olycka händer. Det som följer efter olyckan är en serie av oförklarliga händelser som verkar aningen bisarra. Bland annat stöter de på en ung kvinna som bär ett barn i sin famn - fast barnet har dött sedan lång tid tillbaka. Dessutom verkar det som om vägen de färdas på aldrig tar slut...

Have a merry Christmas!

Det hela har en Stephen King-känsla. Som något hämtat från Tales of the Crypt. Eller Creepshow. Eller Nightmares and Dreamscapes. Det är med andra ord lite old-school horror-stuk över filmen, och det gillar jag skarpt. I slutet får det hela en twist också som ger det en lite David Lynch-isk eftersmak. Fast på ett bra sätt.

Syrran i filmen är ganska het. Kanske inte så mycket med allt blod sådär, men ändå. Hon påminner mig om någon. Jag undrar vem...

Vi får ta del av en hel del bra skådespelare. Eller bra och bra, snarare skådespelare som är som skräddarsydda för att göra sådana här roller i den här typen av filmen. Bland annat ser vi Twin Peaks-stjärnan Ray Wise spela huvudrollen som fadern.

Don't let the Hearse get ya! En liten surrealistisk touch till filmen som faktiskt gör oh so much att den är där.

Effekterna? De är helt okej. Man får inte se så mycket gore, men det man får se är ganska välgjort. Inte det att filmen har brist på våld. Filmen innehåller en hel del våld. Men de har använt såna kameravinklar så att man oftast inte får se hela gore-bitar. I vanliga fall skulle jag tycka det var irriterande och larvigt, men på något sätt så passar det ganska bra i den här filmen.

Filmen har (givetvis) en lite djupare mening och tolkning än det ytliga man får se. Det är många som har försökt dra paralleller till olika saker och ting, vad det ena i filmen betyder och hur det andra hänger ihop med det första etcetera. Den lämnar med andra ord mycket öppet för tolkning. Dialogerna är för övrigt riktigt bra i filmen. En del klockrena citat kläcks.

Say hello to my boomstick, bitch!

Det enda jag saknade var egentligen några nakna hardcorebrudar, zombies och en atombomb som detonerar. Fast det har man ju fått i så många andra filmer, så jag grämer mig inte så mycket över det.

Dead End är en film som alla bör se. Den är lagom lång, har jäkligt bra innehåll och kan verkligen leverera vad gäller den här genren. Nu när jag tänker efter så är det här en av de bättre filmer jag sett. Se den! Jag kan nästan garantera att du inte kommer bli besviken.

1 comment so far.

  1. Johan 12 februari, 2007 20:39
    Tror du har sett så mycket spanskt skit att du tom skulle tycka Notting Hill var bra.

Something to say?