: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Snakes on a plane (2006)

Category: By Tom Fury
Snakes on a plane. Det har blivit lite av en kulgrej, som jag inte riktigt förstår mig på. Och det hela verkar baseras på ett citat från filmen som har blivit sjukt populärt att droppa lite var som helst och lite hur som helst och allra mest när som helst. Citatet? Se längre ned.

Storyn går såhär: Samuel L. Jackson spelar en hårdnackad snut som lyckas få tag på ett vittne som kan sätta dit en asiatisk gangster. För att snubben ska vittna så ska han först åka med ett flygplan från Hawaii (tror jag?) till Los Angeles (tror jag?). Whatever, destinationerna var inte så viktiga.

Asiatiska supergangstern (som mest såg ut som en fjant) vill såklart inte att de ska överleva resan - det skulle ju betyda att han åker dit. Så vad gör han? Det enda självklara, det som varenda en av oss skulle tänka på i första hand: Han skickar med ett gäng giftormar på flygplanet och ser till att de går lös på allt och alla där inne (även på varandra). Genom att spreja feoromoner på såna där Hawaii-halsband av blommor som alla passagerare får så retas ormarna upp och blir helt fucking crazy och går postal på varenda stackares ass. Och det är det resten av filmen handlar om. Ormar som attackerar människor. På ett flygplan. Precis som titeln lovar.

"Snaaaaake Eaaateeeeeerr....yeayeeeeeeaaahh...!"

Det finns en hel del klockrena scener, tyvärr lyckades jag inte hitta någon bild från dem. Ni får nöja er med de andra bilderna. Till exempel är det en kille och en tjej som ska ha sex inne på flygplanstoaletten. Tjejen blir biten av en orm i bröstet. Killen blir biten av ormen i halsen om jag inte minns fel. Nåja, killen dog inte på ett så awesome sätt i alla fall så ingen bryr sig ändå. I en annan scen då en annan snubbe ska gå på toa så biter en orm hans dong. Det är ganska kul att se de här scenerna.
Två sekunder senare hade hon en orm fastkilad på sitt högra bröst. Lucky snake of a bitch...

I ytterligare en scen får vi se en kille bli svald hel av en anakonda. Efter att anakondan har typ klämt honom till döds. Just det, det tar oss till det där citatet jag snackade om. Here it goes:
"I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!"
What's the big deal? Okej, det är lite catchy och det låter förbannat jävla macho när Sam Jackson kläcker det. Men hur kunde det bli så stort? Det förstår jag inte. Hursomhelst. Själva grejen med ormarna är riktigt underhållande. Filmen blir aldrig på något sätt speciellt läskig (om du inte lider av ofidiofobi), utan mer åt det underhållande komiska hållet på grund av alla roliga sätt ormarna avrättar människorna på.

"Umm...yeah, it's a snake alright. At least I think so..."

Ska man se den? Ja, det tycker jag. Jag har sett bättre filmer. Det erkänner jag. Men den var inte helt värdelös. Dessutom är det riktigt kul att se hur ormarna ger sig på alla människor. Och hur de till slut klarar sig (jaja, spoiler, buhu, men vad hade du väntat dig egentligen?). Se den.

2 comments so far.

  1. Johan 24 februari, 2007 18:42
    Är det den vanliga typen av film? 2 personer överlever, oftast en snut. Och snuten vet givetvis hur man rattar ett jumbojet o landar lungt o säkert?
  2. Tom Fury 24 februari, 2007 18:53
    Typ. Fast det är inte snuten som kör planet den här gången. Det är en fet snubbe som lärt sig flyga med hjälp av TV-spel. Typ. :)

Something to say?