: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Fråga #7 - Hur tar man över världen?

Category: By Tom Fury
Efter ett uppehåll på grund av internationella konflikter och nukleära hot, så är Tommies frågelåda tillbaka. Denna gång är det en fråga om strategi på global skala.
Hej Tommie.
Jag lider av ett grovt maktbegär. Så min fråga är, hur tar jag över välrden [sic!] smidigast?
//LillStalin
Hej LillStalin!
Tack för din fråga. För det första måste jag gratulera dig till ditt maktbegär. Det är en förutsättning för att komma någonstans här i livet. Utan maktbegär så är chanserna att avancera här i världen (i rätt riktning) otroligt små.

Med detta vill jag säga att du har bra förutsättningar för att lyckas. För att sedan ta över världen finns det ett par knep. Jag kan dock av förklarliga skäl inte dela med mig av de bästa, ty det skulle vara ett stort misstag att avslöja min egen taktik och ge mig själv stora nackdelar.

Många påstår att man tar över världen genom politik och bra argumentationsteknik. Det är bullshit. Det räcker att du är bra på att kicka ass och har tillräckligt mycket pengar för att ta över världen. Eller att du är en utomjording med feta vapen, som till exempel laservapen som vaporiserar sina mål.

Ett bra exempel på detta är Arnold Schwarzenegger. Han är ganska bra på att kicka ass. Eller var det åtminstone. Och nu har han pengar. Dessutom är han en utomjording (tror jag) - han saknar bara sina laservapen. Beskåda, han har nu tagit över Kalifornien! Det är bara hans första steg i hans planer på att ta över världen. Nästa del i hans plan blir att ta över USA. Därefter Kanada (som antagligen inte kommer göra så hårt motstånd), och sen är det bara för honom att knalla in och ta över resten av världen. Lätt som en plätt.

Vad har vi då att lära, LillStalin? Jo, vägen till att ta över världen är att vara en jävel på att slåss och skaffa sig grymt mycket pengar. Med pengar kommer makt, och av makt följer (med lite arbete och korrumption) världsherravälde.

Den här beskrivningen är på en ganska abstrakt nivå. Givetvis kan man utveckla detaljer över hur man ska gå till väga etcetera, men tänker inte göra ett större utlägg här. Det bör nämnas att redskap som kan vara bra att ha är tändstickor, ostbågar, en tryckpress, uran, U.S.S Eisenhower, en kalashnikov samt en F-22 Raptor. Till att börja med.

Lycka till i din jakt på makt och världsherravälde LillStalin! Du får skynda på om du vill uppnå ditt mål. För jag kommer ta över världen. Och om du inte är tillräckligt snabb så kommer jag tyvärr ta över tronen innan du ens hunnit dit. Är du snabb nog, så kommer du få äran att störtas av en revolution ledd av mig.

(Undrar du över något? Finns det olösta mysterium i din vardag som du vill ha förklaring på? Eller undrar du vad en F-22 Raptor kostar? Skicka ett frankerat mail till technologen(at)yahoo.se, där du skriver ned ditt namn och din fråga. Märk kuvertet "Tommies frågelåda". I jakten på information är ingen fråga för liten!)

2 comments so far.

  1. Johan 12 februari, 2007 20:41
    Ah passar ju bra, jag var ju o köpte ostbågar för en halvtimme sen :D Tändstickor har jag redan, och ska jag sätta mig ned o göra en shoppinglista! Undrar vem av oss 3 som tar över världen först?
  2. Anonym 15 februari, 2007 00:25
    Ostbågar! Dom är underskattade i ta-över-världen-sammanhang. Antingen kan man muta folk (Jag) med dom, eller så kan man skrämma bort folk (Dig) med tåfislukten. Hur bra som helst!

    Jag äter tåfisostbågar...O.o

Something to say?