: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Webbsite för Qlimax 2007 släppt

Category: , , , By Tom Fury
Min homeboy Marcus meddelade mig igår att Q-dance äntligen har släppt siten för Qlimax 2007. (Klicka på länken då och kika runt på siten!)

Lineup för i år:
  • Fausto
  • DJ Ghost
  • Brennan Heart
  • Showtek ft. DV8
  • Headhunterz
  • Zany & The Prophet
  • Technoboy
  • Neophyte
  • MC: Ruffian
Well, vad ska man säga? Alla snackar en massa dynga som "oooh det är så mycket nu-style och jag ska bojkotta hela Qlimax-skiten för jag tror jag är riktigt cool som bara stick to the old style hela tiden", eller att ovan nämnda DJ's suger med undantaget för Technoboy.

Fuck you säger jag. Jag skiter fullständigt i om det är nu-style, oldschool, whateverstyle (så länge det inte är jumpstyle - den skiten tål jag fan inte); jag är där för att festa och ha kul och stompa loss stenhårt. Inte för att klanka ner på ett gäng DJs som spelar. Ni negativa satar kan sluta bitcha och stanna hemma istället. Mer plats för mig att röra mig på dansgolvet då.


Well, låt oss tala lite om de som nu ska spela. Alla hardstyle-DJs nämnda ovan har jag redan sett minst en gång, och jag har inte blivit besviken någon gång hittils (nåja....Showtek med DV8 är ett kapitel för sig, återkommer till det). Låt oss börja från början.

Fausto vet jag inte ett skit om. Tydligen spelar han harddance/hardtrance (svårt att gissa när det är han som inleder....). Sägs att han ska ha väldigt mycket energi vid scenen och har tydligen fått ganska bra omdömen - så jag är openminded mot honom, även om musikstilen inte är den som ligger mig närmast om hjärtat.

Sedan kommer vi till DJ Ghost. När han spelar kommer jag insistera på att vi går och kollar runt på resten av arenan och kanske shoppar lite merchandise och memorabilia från eventet. Och äter lite. Allt för att slippa må så dåligt av herr Ghosts' jumpstyle. Jumpstyle är en musikgenre jag har grymt svårt att förstå tjusningen med. Det är inget fart i det, det finns inget klimax i låtarna, och basgången är obefintlig. Ytterligare så har vi ett sound på kicken som låter åt helvete ("boing-boing-boing-boing"). Det är bara fucked up. Så DJ Ghost kommer nog ignoreras ganska hårt från min sida.

Nästa på tur är Brennan Heart. Honom såg jag spela senast för 2 veckor sedan på Sweapsound (Blue Heaven) i Linköping. Inget dåligt framträdande tycker jag inte, som kanske framgår av blogginlägget. Därför tror jag heller inte att jag blir besviken på honom på Qlimax.

Showtek ft. DV8. Om de bara hade lämnat DV8 hemma så hade det här numret kännts så himla mycket bättre. Men nu får vi dras med MC I-don't-know-how-or-when-to-shut-the-hell-up DV8. Den här akten var ju med på Aqua-kryssningen (tillsammans med Zany) som var bland de roligare fester jag varit på (och bäst musikmässigt sett också!). Jag vet, i inlägget där skrev jag att DV8's MC'ande förhöjer stämningen men att det blev lite för mycket. Låt mig få revidera det uttalandet. Det blev alldeles för jävla mycket MC'ande. Tror inte heller Showtek kommer överraska speciellt mycket. De kommer väl bränna av sin Today Is Tomorrow där hälften av låtarna har fått sina 's' utbytta mot 'z' (jävla Z-virus!) och DV8 kommer gasta så mycket han orkar tills någon hoppar upp och syr igen käften på honom. Men ändå. När man är där och känner stämningen, hör hårdstilen flyta igenom öronen och ser den mäktiga ljusshowen så tror jag att jag kommer skita i att DV8 existerar, skita i att jag hört låtarna femhundratjugoelva gånger förut och bara njuta av att vara på Qlimax tillsammans med mitt crew och röja utav bara helvete.

Headhunterz. Ja, vad ska man säga? Man vet vad han kommer att spela? Yepp. Och det är han som står för temat till Qlimax 2007 (The Power Of The Mind) också, så anthemet kommer ju med all säkerhet spelas av honom. Plus alla hans andra låtar. Förhoppningsvis får vi se lite lekfullhet vid mixandet. När Headhunterz spelade på Otten så hade jag (som vanligt) jäkligt roligt, men spellistan var ju kanske inte världens mest nyanserade direkt. Men återigen, som jag sagt, det är nästan skit samma - man trivs som fisken i vattnet när man är på dansgolvet och de hårda elektroniska ljuden kittlar trumhinnorna och basen rör om i maggropen och bröstkorgen på en. Då spelar det ingen roll att man hör Rock Civilization eller Forever As One (ja, jag vägrar stava 'As' som 'Az'. Fuck the Z virus!) för femtioelfte gången. Man älskar den så innerligt ändå.

Zany & The Prophet - det här kan bli riktigt intressant! Zany har jag sett spela ensam, och som ena halvan av Southstylers (under Aqua-kryssen). The Prophet spelade på BK för ett bra tag sedan och levererade i början lite halvostigt men avslutade med 40-45 minuters hardcore. Det är inte illa, och vi var många som blev glada över det. Kombinationen av dessa två eminenta herrar (som faktiskt är legender inom genren) ska bli väldigt intressant att se och höra. Jag tror de kommer knäcka de andra hårdstilakterna med hästlängder.

Technoboy var det ännu längre sedan jag såg. Även han spelade på Otten vid ett tillfälle i slutet på 2006, och jag var absolut nöjd med hans spelning där. Eftersom han är sista hårdstilsakten så förväntar man sig nog att han spelar lite extra hårt då han bygger upp stämningen inför avslutningsakten - Neophyte. Jag har stort förtroende för Technoboy och förväntar mig således ganska mycket från hans set.

Så har vi då avslutningen, den som är core på riktigt. Hårdkärna all the way med Neophyte! Har inte sett dem live tidigare men hört väldigt mycket av deras material. Så länge de håller sig borta från metal-hardcore så blir jag glad. Och jag hoppas innerligt att de får lång tid på sig att spela också; ju mer hardcore på slutet desto bättre! Speciellt när vi talar om så duktiga producenter som Neophyte. Man förvånas ibland av vad musik kan göra med en. Jag är ganska säker på att jag kommer älska Neophytes set.

Vad gäller Ruffian så är jag glad att det är han som är MC. Enligt min mening är han den enda hardstyle MC som håller klass.

Jag längtar gryyymt mycket tills det är dags att åka! Jag, Claudio, Marcus, Erika och Maria kommer vara the crew som kickar ass stenhårt, 10 timmar i sträck!

Give me Qlimax Till I Die!

4 comments so far.

  1. Johan 21 oktober, 2007 12:50
    Jag tänker helt klart stanna hemma. Det där var ju inget som lockande.
  2. Anonym 22 oktober, 2007 12:46
    ÄNTLIGEN en svensk som förstår sig på hardstyle!!
  3. Anonym 22 oktober, 2007 18:15
    *peppad*
  4. Anonym 03 november, 2007 00:57
    om jag bara vore äldre. Lockar så extremt mycket att åka dit :) bra blogg!

Something to say?