: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Deep Red [Profondo Rosso] (1975)

Category: By Tom Fury
Deep Red. Originaltitel Profondo Rosso. Det är Dario Argento, den galna italienaren (mer galen är crazy-eyes-design-core Claudio) som har varit framme och meckat film igen. Eller igen och igen, den är ju ganska gammal. Nåväl. Synd att jag bara förstod halva filmen då den var delvis på engelska delvis på italienska - och jag saknade text. Min goda översättare Designcore var ju inte i närheten heller och kunde agera tolk åt mig. Suck, vad har jag för nytta av folk som kan flera språk när de inte hjälper mig när jag behöver det? (Okej att han bor i Stockholm och klockan var framåt 23 - men ändå!).

Filmen börjar relativt lovande med att presentera ordentliga djupa sår med köttyxan som blir placerad i ett fruntimmer. Men sedan förstår jag inte så mycket mer. Så jag gjorde standardgrejen och gled in på IMDB för att mecka fram lite core information om filmen. Vad jag fick reda på?

Att den handlar om en tankeläsare som fångar en mördares tankar i publiken när hon är på ett seminarium. Kort därefter blir hon ett offer själv. En engelsk pianist blir inblandad i det hela på något vänster och fler mord sker såklart. Ja, något i den stilen. Claudio kommer ändå kommentera det här inlägget och skriva att jag har fel och att jag inte förstått någonting så han kan fylla i vad den egentligen handlade om *hint hint*.

Hursomhelst, vilket språk man än talar så är det samma sak att knivmörda någon. Och det är när detta sker som jag börjar bli aningen tveksam mot filmen. Antingen är det sämst skådespelare eller så är karaktärerna ena jävla nollor som låter sig bli dödade hur lätt som helst. Jag menar, inget motstånd över huvud taget - de låter sig bli mördade hur lätt som helst. Wattafack? Ge mig lite fistfights och gör lite motstånd och sluta wajna som sorry-ass-bitches (eller som junior om all nu-style).

Förutom första dödsscenen så finns det även ett par andra scener som är helt okej. Till exempel, en lirare dör ganska schysst i slutet. Han fastnar i en stållina på en lastbil, blir släpandes på backen och sen får han huvudet mosat av en annan bils framhjul. Sånt är coolt.

Summering: En del dödsscener är coola. Resten av filmen är ganska så crap. Skippa den, eller skaffa dig en italienare som kan översätta åt dig. Your choice.

0 comments so far.

Something to say?