: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Requiem (2006)

Category: By Tom Fury
Requiem är en annan filmatisering av det som hände Anneliese Michel i Tyskland under 70-talet. The Exorcism of Emily Rose var den första filmatiseringen av det hela.

Oh my god vilken besvikelse det här var. Efter att ha sett den första filmatiseringen nämnd ovan, så förväntade jag mig att den här skulle kicka den förras ass. Men jag borde ha förstått bättre när det var tyskar som gjorde filmen. Det var bland det tråkigaste skit jag sett på länge. Jag förstår inte hur man lyckas få ett så tämligen intressant ämne att framstå så otroligt tråkigt. Det hände typ ingenting i hela filmen. Ingenting. Det finns en anledning till att jag inte lagt till några bilder till den här recensionen (förutom postern) - det finns inget att visa. Inga häftiga exorcism-scener eller annat. Läs mer nedan.

Jag har kommit på en till grej. Tyskar är sämst på att kyssas på film. Det är mycket hångel i filmen, men det ser mer ut som om de tävlar om vem som kan pressa sönder varandras läppar först än något annat. Återigen, besvikelse. Och när det väl ska bli lite action så klipps det bort istället. De har valt att inte ta med några godbitar över huvud taget. Lameasses!

Angående grejen att det inte finns något att visa; jag trodde att man skulle få se en hel del häftiga scener där hennes syner skulle uppenbara sig med mera. Men nej, istället är det ett 90 minuter långt drama. Och när hon får sina anfall så sitter hon bara och skriker lite "nein...nein...nein!". Typ. Det är inte häftigt någonstans och bara långtråkigt.

Och när filmen är slut så tänkar jag: Var i helvete tog alla häftiga demoner vägen? Alla besvärjelser, huvuden som vrids i 360 grader (eller mer) - var är allt blod, alla panikattacker, allt talande i tungor? Man får se jack shit av det. Det är helt utelämnat. Så respektlöst! Man får inte ens se själva exorcismen! Filmen slutar med att tjejen åker hem i en bil och sen kommer en liten (ja, den var verkligen liten) text som säger att "...efter ett antal besvärjelser så dör Michaela av utmattning". Hooray. Så mycket tuff skit fick vi se. Precis ingenting. Vilket renderar filmen till en sörja av total värdelöshet. Helt och hållet.

Skit i den här filmen. Förresten var inte ens huvudrollsinnehavaren snygg heller, så någon behållning av att se henne in action fick man ju inte.

Skippa Requiem. Se The Exorcism of Emily Rose istället.

1 comment so far.

  1. Johan 22 april, 2007 22:05
    Kanske värt o kolla upp kategorin först? Kan ju mycket väl varit Drama. Men om action utlovats så borde ju inte filmfan få äga rum!!

Something to say?