: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Alien vs Predator (2004)

Category: By Tom Fury
Kära Paul W.S. Anderson.

Jag är ett stort fan av Alien-filmerna. Jag är ett ännu större fan av Predator-filmerna. Nåja, den första av dem åtminstone. "Contaaact!!!"-scenen är oförglömlig. Så det var med stor förväntan som jag satte mig ned och började titta på din film, som är en sammanslagning av det bästa från två världar. Vad skulle kunna gå fel, undrade jag?

Jo, Paul, någonting gick avsevärt mycket fel. Och det var inte att min kebab innehöll konstig sås eller för lite kött. Det som gick fel var din film.

Det var länge sedan jag fylldes med en sådan stor besvikelse. Din film, herr Anderson, är en utav de filmer jag länge har sett fram mot att se men aldrig kommit till skott. I och med att jag, som tidigare nämnt, är ett stort fan av både Alien och Predator så var förväntningarna på filmen skyhöga. Jag borde kanske lärt mig från misstaget Freddy vs. Jason, som var en totalflopp. När jag nu äntligen fick se filmen, kan jag inte göra annat än att beklaga mig.

Vad var det du tänkte på egentligen? Hur kunde du göra såhär mot två av världens genom tiderna häftigaste karaktärer på vita duken? Filmen var inget annat än en timme och fyrtio minuters mardröm. Det var usla skådespelare, för det första. Varför hade du med dem? Varför hade du med människor över huvud taget? Om det var något som förstörde den här filmen så var det skådespelarna. Utan människor hade detta blivit en intressant film. Tänk dig en film där du bara har med Aliens och Predators. Det skulle vara något.

Sedan, herr Anderson, undrar jag vad du hade gjort med Predators egentligen? De slogs som kvinnor. Jag kommer ihåg dem som riktiga kickass killing-machines. Men i den här filmen framställdes de mer som trögsvingande fruntimmer. Det var ingen finess i deras one-on-one-fights. Förutom när de stoppade deras knivblad genom magarna på de stackars forskarna som befann sig på ytan. Rätt åt dem. Där gjorde du något bra i alla fall, Paul.

Jag oroar mig lite över din hälsa, Paul. För den där storyn som filmen hade kan bara ha kommit från någon feberyra du haft. Att blanda ihop forna mänskliga kulturer istället för att låta skådespelet ta plats på Predators hemplanet känns....weird. Men det har väl med ditt behov av att blanda in mänskliga karaktärer, som jag redan har påpekat förstörde filmen.

Nåja, allt var inte dåligt. Jag medger att du har lyckats med vissa actionscener och fått till templet de befinner sig i ganska bra. Det är även kul att man får se Lance Henriksen igen. Ett litet kul homeage till Aliens och Alien 3. Synd bara att han inte gestaltar Bishop. Fast det är kanske lite svårt att få det att gå ihop, jag vet. Även scenen med drottning-alien i slutet är lite småkul. Fast att du låter den fjantiga tjejen som har huvudrollen överleva till slutet och vinna fighten känns lite tråkigt. Varför, Paul, måste du falla tillbaka i Hollywood-manér? Varför kunde du inte låta filmen sluta annorlunda?

Jag måste dock ge dig en grej. Du har det upplagt för en uppföljare. Fast slutet motsäger all logik. Med Predators röntgensyn, varför upptäcker de inte embryot när de bär ombord sin skadade (döda?) kamrat på moderskeppet?

Jag vill önska dig lycka till med uppföljaren, för den måste du göra. Du har, som sagt, lagt upp det helt perfekt. Och den här gången är det som upplagt för en fight mellan Alien och Predator på Predators hemplanet - utan inblandning av människor.

Till slut så hoppas jag att du tar till dig mina tips och min kritik. Det var ett bra försök och en bra filmidé, men tyvärr herr Anderson så sumpade du den totalt.

Med vänliga hälsningar,



din vän Tommie

3 comments so far.

  1. Johan 07 december, 2006 22:10
    hmm blir inte det en stuntfilm då? För ingen av dessa herrar är väl speciellt talföra av sig? Har dock inte sett någon av filmerna förtuom lite i berga av Alien vs predator o nån scen i slutet av den. Dock en aning berusad.
  2. Johan 07 december, 2006 22:13
    Ursäkta svenskan. Har jobbat nätter den senaste tiden. Har drabbats av jet-laggen.
  3. Christopher 08 december, 2006 09:19
    contact-scenen återupplevdes under lumpen för min del... ;)

Something to say?