: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Ils (2006)

Category: By Tom Fury
Ils ("Them") visar att jag kanske inte har haft helt rätt om fransmännen. De kan faktiskt lite. Trots att språket är weird och låter mest som flytande stekolja när de pratar, så kan de trots detta producera bra filmer. Eller, vi ska väl inte ta i för mycket nu. Den här filmen var i alla fall bra.

Filmen utspelar sig i Rumänien, och centreras runt två fransoser som bosatt sig där. Mannen är författare, frun är lärarinna i franska på någon skola där. De bor en bit utanför staden i en stor villa. En natt så hörs konstiga ljud, varvid de blir jagade av "them" i sitt eget hem. Det dröjer länge innan man får se vilka "them" egentligen är. Faktiskt ända till slutet nästan, så jag tänker inte avslöja för mycket.

Filmen ger en blair witch-feeling. Inte själva grejen med skakig handkamera, men atmosfären av att vara jagad av någonting okänt.

Skådespelandet är väldigt bra, trots att de pratar franska. Filmen erbjuder spänning nästan rakt igenom (nåja, något seg start kan tänkas, men den är inte speciellt långvarig). Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren är ett fine piece of ass, dessutom. Kanske inte framgår så väl på bilden nedan, men ändå.

På bilden visas 50 % av huvudrollsinnehavarna.

Filmen är ganska kort - endast dryga timmen. Det är ingen nackdel. Det räcker precis. Hade den varit längre skulle jag nog oroat mig lite för att saker och ting blir lite för utdragna och tappar sitt momentum. Slutet på filmen är bra. Det överraskar kanske inte direkt, men lämnar en något grym eftersmak. Sådant gillas. Att man dessutom valt att endast koncentrera sig på två skådespelare (och "them") känns skönt. Inga jobbiga bikaraktärer som man vet kommer dö efter den första halvtimmen. Här har vi mannen och frun, inga fler.

Det är inte ofta en film lyckas fånga mig på samma sätt som den här. Medan väldigt mycket av det (crap) jag sett på senaste tiden alltid har misslyckats med att fånga mitt engagemang och intresse, så lyckas Ils oerhört bra med den uppgiften. Kan väl inte direkt påstå att den är väldigt skrämmande direkt, men den är fängslande.

Ils är absolut värd en timme och tretton minuter av ditt liv. Du bör inte missa den här. Ge fransmännen en chans - här har de faktiskt lyckats producera någonting sevärt.

1 comment so far.

  1. Johan 10 december, 2006 23:08
    jag hatar frankrike. Thats it!

Something to say?