: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Ong-Bak (2003)

Category: By Tom Fury
Det här är den första thailändska film jag faktiskt har sett. Och vilken film sedan. Ong-Bak levererar ass-kicking från början till slut.

Filmen startar i en liten by på landsbygden i Thailand där huvudet på Ong-Bak (en staty) blir stulet. Ting får jobbet att resa från byn för att leta reda på huvudet och ta tillbaka det till byn. Självklart är Ting kanske världens grymmaste fighter. Filmen fortsätter sedan där vi får se Tings kamp för att ta tillbaka detta statyhuvud. Han hamnar på en fight club där han slåss mot diverse freaks, gatufighter, fighter i grottor, med mera.

Den här filmen existerar bara tack vare sina fightingscener. Och de håller klass. Bland annat spräcker han skallen på en kille med sin armbåge. I en annan scen fattar hans byxor eld och han levererar ett par riktiga eldsparkar. Hur coolt som helst.

Vår huvudperson i bakgrunden. Han kan verkligen kicka ass. Killen i svart i förgrunden har dock otroligt snabba fötter. Den här fighten är bland de bästa i hela filmen.

Skådespelet är ganska schysst, och även en del humor är inbakat. Storyn är väl ganska typisk egentligen, den överraskar inte på någon punkt direkt. Däremot är, som tidigare nämnt, fightingscenerna otroligt välgjorda. De är nästan lika bra som i Fearless.

Är du såld på fightingfilmer så är det här ett måste. Jag vet inte riktigt hur den ställer sig mot andra thailändska filmer eftersom jag inte sett några, men en sak vet jag - mer asskicking för pengarna är svårt att få. Det finns egentligen inte mycket mer att säga om filmen, den talar mest för sig själv.

Boooyah!

Se den.

2 comments so far.

  1. Anonym 09 december, 2006 22:06
    hello tommieboy! läser o läser, men ja måste nog säga att jag inte gillar riktigt dina val av filmer =) meeeen alla har vi olika smak ;-p jag har fixat mig ett morgon jobb i frukosten på hotell, skit bra då jag oftast börjar mellan 10-12... =) lite extra då o då! Åker till norpan till jul, hade tänkt komma tidigare men c-uppsatsen kallar, tyvärr =/ hur funkar allt för dig?? Hur långt har du egentligen kvar nu? du måste väl börja närma dig slutet av utbildningen? take care!! Jennie
  2. Johan 10 december, 2006 13:55
    Hmm Mitt huvud har svällt upp ca 10 gånger mot normalt. Så jag orkar inte tänka, tar mig ca 1 min att hitta varje tangent. Så jag orkar inte kommentera.

Something to say?