: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master (1988)

Category: By Tom Fury
Självklart tar inte serien slut i och med trean, som ni säkert redan känner till. Freddy Krueger återuppstår efter att en hund har pinkat eld på hans grav på en bilskrot i en snubbes dröm. Yes, du läste rätt. Så vad händer? Jo, han har ju ett avslutat uppdrag. Han ska ju döda resten av kidsen på Elm Street vars föräldrar var ansvariga för hans död. Kristen och resten av de överlevande Dream Warriors måste nu försöka stoppa honom innan han dödar fler.

För regi står Renny Harlin denna gång. En finne som vet hur man gör action, vilket är ganska lovande. Det enda jag egentligen undrar över är varför inte samma skådis spelar Kristen. Känns helt knas att ha någon annan i huvudrollen, medan resten är desamma. Det känns bra att man kommit bort från det homoerotiska också och blandat in lite naked chicks. Det uppskattar jag.

För er core mathafackas kan jag också nämna att det är från den här filmen vi får höra citatet "You got their power" som är med i Tha Playahs Enter The Time Machine (för övrigt en av världens bästa core-låtar någonsin).

Själva konceptet med The Dream Master avslöjas endast lite kort i filmen, och det känns inte riktigt som att det får någon riktig tyngd. Undertiteln uppfattar jag som helt överflödig.

Oavsett vad så har jag svårt att släppa vad det var som var fel med människors sinne för smak och stil vad gäller kläder (och speciellt glasögon!) på 80-talet. Wtf, liksom! Tittade de sig ens i spegeln innan de visade sig utanför dörren?

Slutsats: En ganska svag del av Elm Street serien, men inte riktigt ett lågvattenmärke. Harlin levererar en del schyssta gore-scener, som är helt klart riktigt bra gjorda (och humoristiska: Freddy-pizzan med levande köttbullar är en av de mest bisarra grejer jag sett på ett tag). Robert Englund gör återigen en skitbra insats som Freddy Krueger. Han räddar hela filmen från att sjunka till botten i sunkträsket helt och hållet. Jag tycker dock inte att de når ända fram med den här delen. Se den om du letar efter ett riktigt avslut på trean, men annars kan du hoppa över den här delen. Faktiskt.

0 comments so far.

Something to say?