: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Shrooms (2006)

Category: By Tom Fury
Claudio den galna italienaren (som också brukar banga ascoola evenemang) tipsade mig om denna film för länge sedan. Inte så länge sedan som 2006, men i alla fall minst ett halvår tillbaka. Han hade själv inte sett den, men en film med titeln Shrooms kan ju liksom inte vara dålig. Så jag tog mig äntligen tid att se den. Utan några större förväntningar (förutom att få se ett par kids bli stenhöga på svampar) så började jag titta på filmen. Måste säga att jag blev positivt överraskad.

Shrooms är egentligen en teenage slasher med psykadeliska inslag. Ett gäng ungdomar bestämmer sig för att ge sig ut i den irländska skogen för att plocka och käka hallucinogena svampar. Det flippar ut totalt och en efter en dör (ovanligt för en teen-horror-rulle, eller hur?) Hursomhelst så finns det något som särskiljer denna från den stora mängden av andra skitdåliga slashers. Det är klass på kameraarbetet och effekterna. "Monstrena" som finns påminner mig väldigt mycket om Silent Hill och dess invånare (mycket positivt!). Regisserandet är ruskigt bra och skådespelarna gör insatser som är anmärkningsvärt bra. Musiken i filmen är stämningsfull och de lyckas faktiskt skrämma. Slutet är överraskande och tvingar dig faktiskt att tänka lite smått. Inte mig emot.

Heey, ska vi ut i skogen och käka svamp och döda varandra? YAAAAAY!

Två typsika irländare, så som vi är vana att se dem. (Förresten; man förstår inte ett skit av vad de här två bumcores säger i filmen. De pratar nån lantlig irländska som inte går att fatta. Jag såg filmen utan text. Gör inte samma misstag).

Det dåliga med filmen är väl den subtila sensmoralen. Det är näst intill en propagandafilm som försöker säga att du blir en kallblodig mördare om du äter svamp. Visst är det säkert bra för att undlåta kidsen OD'a på hallucinogener, men vi vet ju hur bra felaktiga fakta brukar fungera i maskineriet - inget vidare över huvud taget.

Mr. Ireland 2008. Han vann skönhetstävlingen.

..och en till pose för kameran! Den här snubbens springande i skogen med en yxa hängande efter sig lyckades de riktigt bra med. SH-vibbar och ruskigt skrämmande.

So, slutsats: Se Shrooms! En av de bättre skräckisar jag sett på länge.

0 comments so far.

Something to say?