: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Fråga #3: Pavlos hundar

Category: By Tom Fury
Välkomna återigen till Tommies frågelåda! Denna gång har ett tämligen djuplodande brev ramlat ner i min inkorg. Det lyder:
Oh, almighty!
Jag har en fråga som retat mig väldigt länge nu; Pavlos hungriga hundar biter förvirrat skinner (sic!) i benet när han är på väg nerför Maslows rangliga behovstrappa. Social Darwinism eller Sociobiologi?
/ Porky

Tack för ditt brev Porky!

Först och främst, jag tack dig för hur du adresserade mig. Mycket uppskattat. Låt oss med detta gå till din fråga. Ivan Pavlov, den gamla rackarn. Även känd som Иван Петрович Павлов. Han var en slug jäkel. Det som han kallade för psykologiskt experiment skulle jag hellre kalla djurplågeri. De påstod att han var en pionjär inom psykologin, speciellt för den tidiga behaviorismen. Jag säger att han var sinnessjuk och led av psykotiska problem. Han var ingen psykolog. Han var psykopat. Han fick även nobelpris för sina upptäckter. Jag ställer mig frågande till hur Nobeljuryn använda sina med droger tungt belastade sinnen. Jag kan också lura djur att tro att de ska få mat utan att de får det. Klassisk betingning är inget märkvärdigt. Det handlar ju bara om vårat logiska tänkande och vår (icke-sunda och icke-kompletta) preferens för abduktion av logiska resultat hellre än deduktion av logiska resultat, á la modus ponens.

Sedan har vi ju såklart stackars herr Skinner. Den amerikanska hobbypsykologen. Alla psykologer är förresten hobbypsykologer - det måste vara yrket med världens minsta raison d' etre. Tillsammans med meterorologer då. Hursomhelst, tillbaka till herr Burrhus Frederic Skinner. Han fick egentligen skylla sig själv med sina experiment - det kan faktiskt gå så illa att man blir biten i benet. Av hungriga hundar. Som man utför experiment på. The hunter gets hunted, ungefär.

Vad gjorde då Skinner på Maslows trappa från första början? Var han inbjuden över huvud taget? Herr Abraham Maslow hade, enligt mina efterforskningar jag har gjort, inte skickat någon som helst inbjudan till Skinner den dagen. Skinner gick bestämt in i huset, upp för Maslows trappa till övervåningen (och därmed gå förbi sitt behov av självförverkligande, uppskattning, gemenskap, tillgivenhet och trygghet) för att tillfredsställa sina kroppsliga behov. Skinner behövde helt enkelt gå på dass.

Det hela förklaras ytterligare av att herr Maslow hade bjudit in Pavlov denna dagen, och eftersom Pavlovs hundar inte hade fått någon mat på väldigt länge, och Skinner kom ganska lägligt, passade de på att ta sig ett litet snack av hans ben. Det hela slutade med att Skinner fick åka till sjukhuset och vaccineras akut mot rabies (tro det, så mycket som Pavlovs hundar saliverade efter allt ringande i klockor) och åtalades sedan för intrång i Maslows hus. Skinner fick villkorligt på 5 månader och dagsböter. Pavlovs hundar fick avlivas då de ansågs vara en samhällsfara. Maslow, däremot, gick skadefri från det hela.

Så, vad kan man dra för slutsats om detta? Är det social darwinism eller är det sociobiologi? Svaret, Porky, är att det är ingetdera. Det är galenskap.

Jag hoppas du är nöjd med svaret på din fråga. Har du mer funderingar angående detta är du hjärtligt välkommen att skicka ytterligare frågor.

//Tommie

(Undrar du över något? Finns det olösta mysterium i din vardag som du vill ha förklaring på? Eller undrar du varför du inte har några kärnvapen när lilla Kim får leka med dem? Skicka ett frankerat mail till technologen(at)yahoo.se, där du skriver ned ditt namn och din fråga. Märk kuvertet "Tommies frågelåda". I jakten på information är ingen fråga för liten!)

2 comments so far.

  1. Anonym 18 oktober, 2006 17:19
    Emm.. jag är osäker på att det var så det gick till - men fine. Så får det väl vara då =)
  2. Johan 18 oktober, 2006 22:47
    Hmmmm. Hur fan tror du jag ska fatta ett sådnat språk efter en flaksa rom??! Det förstår väl även du att jag inte gör. Du får försvenska din blogg lite. DU pratar som dina rötter känns det som.
    God natt

Something to say?