: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Night of the demons (1988)

Category: By Tom Fury
Efter halva filmen var jag beredd att ge upp. Jag undrade vad det var för bottennapp jag hade fått egentligen. Men någonting höll mig kvar, och jag är ganska glad att jag gjorde det.

Inte för att det här är något mästerverk. Den känns som ett försök att hålla samma klass som Nightmare on Elm Street men misslyckas totalt. Den har däremot den där sköna 80-tals-horror-känslan över sig, med allt vad det innebär: skrämda tonåringar, fjolliga tonårstjejer (och killar), bedrövligt fula 80-talskläder, etcetera.

Filmen ger ganska mycket naket, och en hel del sex (som sig bör i alla tonårsskräckisar, vare sig de är från 80-talet eller inte. Minst en sexscen är obligatorisk, annars är det ingen tonårsskräckis. Och helst ska någon dödas samtidigt som de har sex). På tal om det, så är det ett par som har sex i en kista. Självklart dödas de båda två.

Just det, kanske ska berätta lite vad filmen handlar om. Ett gäng tonåringar ska ha en halloweenfest i ett hus som är hemsökt av några demoner. En efter en besätts de av de här demonerna och börjar göra massa konstiga saker och försöka döda de andra som inte blivit besatta än. Gore-scener blir det gott om, till exempel en kille som får sina ögon söndertryckta av en tjejs tummar. Tyvärr var filmen genomgående lite för mörk, så man ser inte så bra allt som händer. Och nej, det är inte jag som fått en dålig variant av filmen - den var för mörk. Trots ändrade ljusinställningar.

Mot slutet börjar allting flippa. Tjejerna skriker nästan konstant. Härmed inför jag en ny regel som varje person som ska göra en skräckfilm måste följa:
Ingen tjej i en skräckfilm får skrika. Någonsin.
Varför? För att det gör så förbannat ont i öronen att höra det där skriket på ca 20 000 Hz konstant i flera minuter. Man kan ju bli döv för mindre. Jag kan nog ärligt säga att jag hellre låter ett boeing-jet varva sina motorer 1 meter ifrån mig än tvingas höra en tjej skrika sådär länge och så ljust. Mer saker blir skumma mot slutet. Plötsligt dyker något maffigt stort drak-monster upp som inte varit med i filmen någonting tidigare - what the fuck? Vad i helvete var det för något och vad hade han med allt att göra?

Tjejen och killen som överlever i slutet är riktiga mesar. Synd, jag hade velat att de skulle kicka lite ass. Istället för vi en handlingsförlamad kille som har lika mycket stake som en kastrerad bulldog och en tjej som utövar sin audiotortyr med hjälp av sina skrik.

Filmen slutar dock väldigt bra. Den slutar med ett ganska omotiverat mord - en gammal tant dödar sin man genom att förgifta hans mat. Och när han dött önskar hon honom "Happy Halloween". Kunde filmen haft ett bättre slut? Nej.

Min rekommendation är att se den, nu när Halloween börjar närma sig. Förvänta dig dock ingen djuplodande film. Men å andra sidan, hade du väntat dig ett djup i en skräckfilm och inte fått det levererat så är det dig det är fel på - inte filmen.

1 comment so far.

  1. Johan 22 oktober, 2006 23:14
    hmm Helloween. När är det? Snart lr?

Something to say?