: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

The Amityville Horror (2005)

Category: By Tom Fury
Okej, first of all: huset ser inte ut som det gjorde i första filmen (Tack gode gud!). Förutom de karaktäristiska fönstrena på framsidan som ser ut som husets ögon. Så, då har vi det avklarat - det är inte en exakt remake på originalet. Men oh så bra den är!

I och med att filmen är ganska ny, så håller den överlag en bättre kvalitet (ljud, bild, skådespelare, atmosfär, effekter, kamerahantering, etc) än sina föregångare. Den ger lite vibbar från dels Silent Hill i vissa scener (mest i början) och House on Haunted Hill vid vissa tillfällen. Som helhet påminner den om The Shining. Det tror jag att jag skrev om i recensionen av första filmen från 1979 också. Vilket torde vara ett tecken på att denna remake är i alla fall lite true till originalet. Familjen är densamma (typ), och familjefadern börjar gå mer och mer crazy ju längre de befinner sig i huset (eller i husets närhet), helt enligt receptet i som gavs i första filmen eller som Stephen King gav i The Shining.

Den här snubben (sonen) ville så inte bo kvar i huset. Visst liknar han lite en yngre version av Jack Black? Ja, det gör han.

Det finns lite naket att se här, men det varken höjer eller sänker filmen speciellt mycket. En del scener imponerar, det måste jag medge. Som när minstingen i familjen ska gå på toa mitt i natten, försöker vrida på kranen fast det kommer inget vatten, och sedan /klipp/ så har vi en ful jävla zombie (liknar Gollum) som står bredvid honom och gluttar in i spegeln. Lite mycket Hollywood kanske, men det var länge sedan man serverades något sådant. Det tackar man för.

Som i de tidigare filmerna hemsöks pappan av mardrömmar. Den här gången, till skillnad från till exempel nummer 8 i filmserien, så genomförs de riktigt bra. Väldigt bra, faktiskt. Drömsekvenserna är bland de bättre genomförda i filmen.

"Hey! Jag är så dum så att jag köper ett hus för min makes alla pengar som det har begåtts ett par grymt råa mord i, och sedan när efterverkningarna börjar märkas så bitchar jag om att vi ska flytta härifrån". Typisk kvinnlig logik.

Jag måste säga att jag blev riktigt imponerad av filmen. Mycket beror nog på den eftertanke de har lagt ned på detaljer för att få till skräckmomenten. Musiken. Kameravinklarna. Allt det där. Plus att det är jävligt snygga tjejer. Speciellt barnvakten. Hon är het! Och hon röker fet.

American father gone mad. Totally mad.

Ryan Reynolds gör en väldigt bra insats som George Lutz (pappan). Övergången från att vara en väldigt sympatisk kille till att bli mer och mer grym och förlora sitt förstånd gradvis gör han skitbra. Nästan lika bra som Jack Nicholson (nej, det går liksom inte att sluta jämföra med The Shining). Övriga skådespelare gör även de helt okej insatser.

Hey, vill du känna på min hjärna? För bara in fingret i det här skotthålet jag har i min panna. Go ahead!

Är den skrämmande? Blir man rädd? Mjao. Delvis. Kanske mer än i tidigare delar av filmserien, men jag har ju sett läskigare filmer. Och så kommer vi till slutscenen, som kan ha varit bland de bästa jag sett i hela mitt liv. Jag menar allvar.

Se remaken på The Amityville Horror. Den är bland de bättre skräckisar du kommer se på länge.

Och om du inte är inne med remakes på skräckfilmer från 70-talet, så bör du se filmen för att få se Melissa George. She's hot.

1 comment so far.

  1. Johan 02 augusti, 2007 07:18
    Så du skrev en recension redan 1979? Cool! Och Jack Black såg ut ut så här som ung: http://www.youtube.com/watch?v=hvvjiE4AdUI

Something to say?