: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

The Texas Chainsaw Masacre (2003)

Category: By Tom Fury
Filmen är en remake av originalet, och utspelar sig under sommaren 1973. Hela upplägget på filmen, skådespeleriet, kvaliteten på effekter och ljudbilder etc. imponerar kanske inte så jättemycket jämfört med samtida filmer, men jämfört med originalet är det helt klart en förbättring (vilket kanske inte är så lustigt...). Storyn är med andra ord inte ny. Ni vet, ett gäng potheads till ungdomar ska på konsert och väljer att åka genom Texas. Vilket visar sig vara ett av de största (och för de flesta de sista) misstagen de någonsin har gjort.

Okej, det är inte en exakt remake av originalet. Det finns lite ändringar till själva handlingen: Det antyds inte att familjen är kannibaler (till exempel saknar vi middagsscenen där familjen försöker äta en levande människa). Tyvärr saknas morfar och andra familjemedlemmar är ändrade. Leatherface är dock (självklart) intakt.

Gänget som senare i filmen blir massakrerade. Hoho!

Tyvärr så har vi även i denna rulle den här grejen med tjejer som skriker. Det här går att läsa på IMDB:
"Erica Leerhsen screamed so loudly during her screen test that people in other parts of the building called the police to report that a woman was being attacked."
No shit! Där ser ni hur det kan gå! Sluta skrik som stuckna grisar så kanske det går lite bättre. Hursomhelst, man blir inte besviken vad gäller gore. Man blir inte besviken på speciellt mycket över huvud taget i filmen (förutom skrikandet).

Texas Chainsaw Massacre hjälper också till att påminna mig om vad det är med sydstaterna jag inte gillar, och varför jag aldrig i mitt liv vill bosätta mig i Texas. Kanske inte så mycket att folk blir mördade med motorsågar och släggor, utan mer den så otroligt fula dialekten och det konservativa äckliga samhället som det egentligen är.

Vad stirrar du på mig för? Jag har inte tagit ditt tjack! Inte alls! Lägg av!

Filmen är obehaglig, spännande och grafiskt explicit. Det jag (och du med) vill ha av en skräckis, med andra ord. Dessutom: slutet är bland de bättre någonsin. Se den!

2 comments so far.

  1. Johan 17 augusti, 2007 11:29
    Va fan! Sydstatsdialekten är ju grym! shame on you!
  2. Tom Fury 17 augusti, 2007 12:13
    Ummm nej... den är retarded, yes?

Something to say?