: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Scanners (1981)

Category: By Tom Fury
Till att börja med kanske titeln ska förklaras, för er som inte känner till dessa filmer. Det handlar inte om Canon-produkter som du läser in bilder med. En Scanner är en snubbe som kan läsa andra människors tankar och kontrollera dem. Filmen handlar om såna. Tyvärr är slutresultatet inte lika häftigt som det kunde ha varit. "Truly Horrifying" går det att läsa på omslaget till filmen. Vilket jävla skitsnack!

Darryl Revok är den starkaste av dessa Scanners och leder en undergroundorganisation av scanners som vill ta över världen. Vi har även en annan lirare, en doktor, som hittar en scanner som Revok inte ännu har hittat, och konverterar denna till att kämpa mot undergroundrörelsen. Och på det spåret är det.

Jag måste säga att filmen börjar imponerande. Redan efter en kvart så har vi fått se ett huvud explodera och en bil sprängas i luften. Det bådar gott för resten av filmen. Synd bara att allting ser förjävligt ut. Kläder, miljöer, datorer, möbler... Jag menar, vi pratar ju om 1981.

Men ärligt talat. Efter den introduktionen blir filmen väldigt, väldigt, väldigt tråkig. Och då menar jag Väldigt Tråkig. Med stora bokstäver. Supertråkig. Visst, det blir lite skjutande med boomsticks och en del bilkrascher, men de är riktigt uselt gjorda. Blodeffekterna är bland de sämsta jag har sett i en film, till exempel. Så någon gore finns det knappast att tala om, förutom scenen i början jag skrev om förut där snubbens huvud exploderar.

God damn. Nu när jag tänker på det så irriteras jag av hur tråkig den var. Ja, jag tjatar. Men den är faktiskt tråkig. Till och med skådespelarna i filmen ser ut att ha det tråkigt. Se bara på doktor Ruth. Det enda han gör i filmen (nästan) är att sitta halvt nedsjunken i en skinnfåtölj. Den totala avsaknaden av filmmusik till 90 % av scenerna gör även sitt till den tråkiga atmosfären.

"Watch carefully. Soon I'm gonna blow my head the fuck off."

"Hmm det börjar kännas lite nu. Någon som har en Treo?"

"Akta skjortan för i helvete..!"

Boom headshot!

Och då ska vi inte tala om slutet, där de två huvudpersonerna leker något i stil med arga leken när de försöker spränga varandras huvuden eller nåt sånt. Lite långrandigt... men som tur är så får vi se lite häftiga saker hända. Som självantändning och blod som sprutar.

Sammanfattningsvis: Se början, se slutet, och hoppa över den tråkiga delen som är filmen där emellan. Eller gör dig själv en tjänst och skit i att se filmen över huvud taget. What a load of shit. Det största slöseriet med tid jag gjort på länge.

...slutscenen. Det tillsammans med de första bilderna är fanimig det enda som är värt att se.


(Där har ni det. Se bilderna i recensionen. Det är det enda som är värt att se. Titta, nu har jag sparat in nästan två timmar av ditt liv! Var tacksam!)

2 comments so far.

  1. Johan 17 augusti, 2007 11:23
    Med andra ord kan vi konstatera att det är roligare att titta på en scanner från canon som arbeter än att titta på denna film?
  2. Tom Fury 17 augusti, 2007 12:14
    Ja, det kan man säga.

Something to say?