: : Tom Fury
Den enda dokumentationen över Tommies liv

Guest House Paradiso (1999)

Category: By Tom Fury
Jag vet inte riktigt varför jag såg den här rullen. Tror jag blev tipsad av en kompis. Brittisk humor är inte riktigt min grej, så jag hade inte så stora förväntningar på filmen. Den är dock bättre än väntat. Inte för att jag ligger och rullar av skratt direkt, men jag drar på smilgroparna ibland. Övervåld blandat med humor och idioti är vad Guest House Paradiso is all about. I huvudrollerna ser vi grabbarna från brittiska serien "Bottom". Den var inte så rolig (serien, alltså) men här lyckas de lite bättre tycker jag, även om det egentligen är mer av samma sak.

I alla fall, vi har Richard Richard "Richie" Twat och Edward "Eddie" Elizabeth Ndingombaba som är två whackjobs och driver Guest House Paradiso som är det värsta hotellet i hela England. Det kan bero dels på att det ligger granne med ett kärnkraftverk. Eller så är det att kyparen är en förrymd mentalpatient eller att kocken är en illegal invandrare som gör att hotellet inte... går så bra. Hotellet är inte smockat med gäster om man säger så, och de som redan har checkat in gör inte så mycket annat än längtar efter att få checka ut.

Turen verkar dock vända när en berömda italiensk filmstjärna (skanky hoe vid namn Gina Carbonara. Fantasifullt efternamn...) besöker hotellet och vill ta in där. Hon är på flykt undan sin kåta fästman Gino Bolognese.... (tacky, jag vet!)

Guest House Paradiso sägs vara Simon Pegg's (från Shaun of the Dead) debutfilm. Eller i alla fall den första stora film som han spelar med i.

Tyvärr så flippar filmen ur på slutet till en kräk- och fisfest efter att idioterna har serverat radioaktiv fisk till gästerna. Det hade varit roligt om det innehållt lite gore och så, men istället blir det bara överdrivet och äckligt. Fast vad vet jag, det kanske är en grej med hela den där brittiska humorbiten? Jag förstår mig inte på det i alla fall.

Kräkfest! Inte så roligt som det kunde ha blivit.

Guest House Paradiso är en bra film att se om man inte är vid sina sinnes fulla bruk, eller om man gillar brittisk humor (vilket i och för sig är två ekvivalenta saker). Se den om något utav detta passar in på dig. Annars kan du skita i den.

2 comments so far.

  1. Johan 17 augusti, 2007 11:49
    Hmm är det en fasad för att du ska dölja din misstänkta bakgrund som engelsman?
  2. Tom Fury 17 augusti, 2007 12:10
    Damn, du kom på mig. Fuck!

Something to say?